Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Riche Fenix

Restaurang- och barägarna till Riche och Lilla Baren, Svenska Brasserier, hade äntligen hittat den perfekta platsen för att ta varumärket till Södermalm. Visionen var att skapa något nytt, men med släktskap till gamla Riche. Under ledning av restaurangchef Matilda Jackson var uppdraget att samarbeta med en ny ung konstnär – precis som de hade gjort för många år sedan med Jockum Nordström för Riche – och skapa en visuell värld som en del av identiteten.

Visionen om platsen var att skapa en kreativ atmosfär och en stark närvaro av konst, musik och kultur i olika former. Baren beskrevs som en lillasyster till Riche, med en rebellisk ådra. Hon skulle vara lekfull och bryta med det konventionella, och samtidigt vara inkluderande såväl som stolt över sitt ursprung. En konstrast och en historia som behövde vävas in i resultatet. Ett praktiskt exempel var att logotypen också skulle kunna rymma Riche gamla logotyp, även det ett okonventionellt grepp för en ny identitet.

Vårt uppdrag var att definiera varumärket, skapa ett namn och leda den kreativa processen av den visuella identiteten och dess implementeringar. Det innebar ett nära samarbete med inredningsarkitekterna Louise Tungården och Ellen Nyqvist och konstnären Otis Huss, som alla skulle bidra till varumärkets unika uttryck. Tillsammans bildar alla delar den visuella identiteten.

Legenden och mystiken kopplad till Fågel Fenix blev en utgångspunkt för den visuella berättelsen. I lokalen huserade Apoteket Fenix redan på 1800-talet, baren Fenix under 90-talet och vi tyckte det var rätt tid för Fenix att återuppstå igen. Han får nu hamna i strålkastarljuset, som en del av ett nytt konstverk. Istället för en stor lysande logotyp som tar över stadsrummet, skapades ett fasadkonstverk av Cecilia Ömalm. Om man inte vet om det kanske man misstar det för några bågformade neonlinjer i rött. Men backar man kan man leka med tanken att fasadens fem fönster blir fem fingrar med rödmålade naglar och ingången en glödande cigarett där skulpturen av fågel Fenix brinner och återuppstår. Ingången ryms plötsligt mellan lång- och pekfingret.

Varumärket utgår från en plats med historia, en ägare med ett kulturellt arv och en vision om en annorlunda och kreativ plats. Det är tredje gången Fenix uppstår just här, så namnet blev Riche Fenix.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Nina Granath, Stockholm Design Lab
  • Executive Creative Director
    Björn Kusoffsky, Stockholm Design Lab
  • Junior Designer
    Lova Nyblom, Stockholm Design Lab
  • Production Manager/ Operational Project Manager
    Elin Stålhandske Demattia, Stockholm Design Lab
  • Konstnär
    Otis Huss
  • Inredningsarkitekter
    Louise Tungården och Ellen Nyqvist
  • Konstnär fasadinstallation
    Cecilia Ömalm
  • Marknadschef
    Mikaela Palmqvist, Svenska Brasserier - uppdragsgivare
  • Restaurangchef
    Matilda Jackson, Svenska Brasserier - uppdragsgivare