Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Rolighetsstipendiet/Hastighetslotteriet

VW utvecklar alla sina miljöinnovationer med ambitionen att pressa miljöpåverkan så mycket det går utan att kompromissa med kraft och körglädje. Insikten är enkel, det ska vara roligt att köra miljövänligt. Rolighetsteorin var kampanjen som genom beteendeexperiment bevisade att glädje kan förändra människors beteende till det bättre.

Men det var egentligen bara början av kampanjen. Genom Rolighetsstipendiet skapades över 700 nya sätt att implementera Rolighetsteorin och vinnare blev Kevin Richardson med bidraget Hastighetslotteriet. Idén gick ut på att belöna de som körde lagligt istället för att bötfälla de som körde för fort. Laglig körning som dessutom bidrar till mindre koldioxidutsläpp.

Så vi bestämde oss för att bygga en egen hastighetskamera och väcka debatt kring fortkörning. Totalt passerade 24857 Hastighetslotteriet och hastigheten minskade med 22%.

Redan en vecka innan experimentet uppmärksammades projektet av TV4, SVT, Aftonbladet m fl. Debatten kring alternativa metoder för att förhindra fortkörning tog fart och VWs initiativ blev ett samtalsämne i såväl Sverige som utomlands. Dessutom ökade VW ökade sin andel på miljöbilsmarknaden med 84%.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Simon Higby
  • Copywriter
    Martin Lundgren
  • Creative Director
    Andreas Dahlqvist
  • Designer
    Rasmus Kellerman
  • Klippare
    Andreas Bjerner
  • Kundansvarig
    Jerker Fagerström
  • Originalare
    Niklas Andersson
  • Planner
    Michael Bugaj
  • Producent
    Joakim Kromnér
  • Produktionsledare
    Barbro Långjuth
  • Projektledare
    Michael Bugaj
  • Regissör
    Martin Lundgren och Simon Higby
  • Uppdragsgivare
    Åke Lundberg/Katarina Lakowitz/Marcus Thomasfolk
  • Webbproducent
    Linda Eriksson
  • Övrigt
    Idé Hastighetslotteriet: Kevin Richardson