Bidragsbeskrivning:
Robert Rudinski lanserar under våren 2015 en serie fruktbrännvin i sex smaker som släpps på utvalda barer i Stockholm. Virkning och brännvin är två typiska östeuropeiska hantverk. Genom att väva ihop dem har vi skapat en produkt som sticker ut i barmiljön och hyllar varumärkets ursprung. Frukten plockas för hand i den ungerska byn Göncruszka och varje etikett är handvirkad av bygatans sömmerskor. Under det vita, boktryckta sigillet gömmer sig en kork islagen av dryckens upphovsman Robert Rudinski. Upplagan är limiterad och omfattar i en första leverans 1200 flaskor.
Motivering:
Bra design är alltid ensam. Typisk och oförfalskad berättar den en egen historia. Den ber inte om lov, och den tvingar dig inte att förstå. Inga säljande argument. Inga kommersiella löften. Plötsligt ser du den. Ett kort ögonblick någonstans. Just där och då. Kanske håller du den i din hand. En till synes obetydlig varseblivning. Ändå drabbas du. Så omedelbar. Så självklar. Årets guldägg i förpackningsdesign är just så. En genuin personlighet. En besynnerlig pjäs. Ibland krävs det bara en genial idé. Garnerat med en virknål och lite garn.