De senaste åren har Skatteverket bestämt sig för att driva in pengar från kvinnor i sexhandeln. Man likställer deras tjänster vid att sälja kaffe, mobilskal, eller konsulttimmar. Näringsidkare som näringsidkare. Eller? För att visa hur absurt det blir när man betraktar prostitution som ett vanligt jobb, bestämde vi oss för att använda Skatteverkets egen retorik emot dem. I kampanjen Sexhandel AB blandade vi lingo och retorik från egenföretagande med de utsatta kvinnornas faktiska vardag. Resultatet blev en magstark krock som inte gick att blunda för. Målet var att få allmänheten att deklarera sitt missnöje. Och ytterst, att sätta press på våra beslutsfattare att tänka till, och tänka om. Kampanjen blev den tändande gnistan. En fråga som legat längst ner i politikernas inkorgar, hamnade nu högst upp, öronmärkt med röd flagg för prioritet. Via debattartiklar i SVD, morgonsoffor i TV och reportage i bl.a. Aftonbladet, Expressen, DN och GP- letade sig Sexhandel AB hela vägen in till Rosenbad. I en interpellationsdebatt den 1:a december lyftes kampanjen upp av ett flertal Riksdagsledamöter. Bland annat Finansminister Elisabeth Svantesson, som avslutade med ett löfte till Talita, att riktlinjerna för beskattning av prostituerade ska ses över. I hennes egna ord: ”Det här är en viktig och prioriterad fråga. Prostitution, ska bekämpas. Kvinnors förtryck och enorma utsatthet – måste förändras.”. Fortsättning följer.
Följ det senaste i utvecklingen mot en lagändring på talita.se/skatt