Bidragsbeskrivning:
Alltför många trafikolyckor orsakas av att förare tittar på mobilen samtidigt som de kör. Vårt uppdrag var att ändra på det. Huvudmålgruppen identifierades till unga bilförare och vi skapade ett helt nytt ord som associerar till ett annat lika farligt beteende. Rattfylla blev rattsurfa med uppmaningen – Sluta rattsurfa. I all kommunikation uppmuntrade vi målgruppen att göra ett test för att se om man hade ett farligt mobilbeteende i trafiken. Testresultatet gick att dela på Facebook och man kunde addera en kampanjsymbol till sin profilbild. För att budskapet skulle nå den svårflirtade målgruppen använde vi oss av humor och anlitade Björn Gustafsson och Sissela Benn. Vi producerade bland annat fyra reklamfilmer, en bonusfilm, fyra radiospotar, en informationsfilm och knöt till oss podcastare, bloggare och viktiga samarbetspartner. Resultatet? På fyra veckor visades till exempel filmerna 4,5 miljoner gånger på Youtube och Facebook.