Brief
NK är Sveriges största varuhus. Sedan grundandet 1902 har det varit landets främsta scen för stil och mode.
Vårkampanjens mål var följande:
– Skapa kännedom om vårens nyheter.
– Öka antalet besökare och främja försäljning.
– Stärka positionen som landets ledande varuhus för stil och mode.
Lösning
Med “Cirkus” som tema skapade vi en integrerad kampanj som uppmanade folk att komma och uppleva de “nya spektakulära sevärdheterna” på NK. Välkända cirkuskaraktärer och cirkusnummer var anslaget som sedan slussade vidare till de verkligt spektakulära sevärdheterna: de nyanlända vårkollektionerna.
Cirkustemat tillät oss också att tala med en högre och mer gräll stämma än vad som annars är brukligt för ett modevarumärke som NK.
Som komplement till traditionell annonsering satte vi, likt kringresande cirkusar, även upp affischer runt om i stan. Vi sände ut en jonglerande cirkusdirektör att leverera en “flygande påse” till relevanta journalister. Cirkusartister utförde trick med de aktuella produkterna. Online kunde besökare prova cirkusattraktionerna med hjälp av sina webbkameror. Resultatet skickades vidare till vänner och bekanta vilket skapade en viral effekt.
Målgrupp
Primär målgrupp var kvinnor mellan 25 och 35 bosatta i Stockholm och Göteborg samt journalister och modemakthavare.