Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Spritmuseum

När Vin&Sprithistoriska Museet flyttade till Djurgården var det dags för ett genomgripande omtag gällande varumärkesplattform samt det visuella uttrycket. Målet var att bli ett av Sveriges fem mest besökta museer med målgruppen ”njutningssökare och turister”.

Vi började med att utveckla en varumärkesplattform och ta fram ett nytt namn för museet. Efter det skapade vi en ny grafisk identitet med allt från skyltning, restaurang menyer och böcker till fysiska miljöer och kommunikation.

Identiteten bygger på innehållet i museet – transparens, vätska, historia – sprit. Formen av byggnaden bildar dessutom museets symbol – ett cocktail glas. Museet ska inspirera och öka kunskapen om svensk spritkultur genom kreativa, kontrastrika utställningar och provningar som kittlar alla sinnen.

Spritmuseum erbjuder även ett konstgalleri, provsmakning, mötesplats, bar, restaurang och café och The Absolut Art Collection vars samling aldrig har visats i Sverige tidigare.

Museet öppnade i maj 2012.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Per Carlsson, Daniel Söderstedt, Daniel Löfvenborg
  • Copywriter
    Lars Forsberg
  • Creative Director
    Dan Arne, Björn Kusoffsky
  • Designer
    Lisa Fleck
  • Projektledare
    Camilla Nilsson
  • Varumärkesstrateg
    Anette Jannerö