Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

S:t Eriks Bryggeri

BAKGRUND
St Eriks är Stockholmarnas öl sedan 1859. Parallellt med att ölmarknaden exploderat av nya varumärken så har S:t Eriks levt en relativt undanskymd tillvaro. Under 2017 vitaliserades varumärket med en ny design för att möta konkurrensen och ta en tydlig plats i ölhyllan och i konsumentens medvetande.

INSIKTER
Konkurrensen på ölmarknaden har under de senaste åren ökat, mycket på grund av det ökade intresset för öl och det ökade utbudet av craft beer. Ölkonsumenter gör medvetna val där de söker ett öl som speglar ens identitet. I detta sammanhang spelar designen en avgörande roll när det kommer till att bli vald i hyllan.

UTMANING
Utmaningen bestod i att behålla den befintliga kundbasen samtidigt som man lockade nya målgrupper till varumärket, särskilt de som köper i större volymer. Det var också viktigt att förbli trogen mot S:t Eriks kärnvärden samtidigt som man ökade produkternas attraktionskraft för att få konsumenterna att prova hela sortimentet.

LÖSNING
För att möta denna utmaning skapades en design som framhäver S:t Eriks unika arv från Stockholm och dess traditioner inom ölbryggning, samtidigt som den reflekterar stadens moderna och progressiva anda. Genom att skapa två produktlinjer – ett för storskalig distribution och konkurrens med större bryggerier och ett för handgjorda hantverksprodukter – möjliggjordes en differentiering som tilltalade olika kundsegment. Designen bygger på symboliken av skyddshelgonet Sankt Erik och det ursprungliga bryggeriet på Kungsholmen, vilket förstärker varumärkets autenticitet och koppling till sin historia. Varje produkt har en distinkt färgpalett som kopplas till dess innehåll, vilket ger konsumenterna en visuell indikation på smaken. Produkterna presenteras också som modekollektioner, där varje produkt representerar en unik smakprofil, likt olika plagg i en kollektion.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Peter Danroth, Bryner Creative
  • Grafisk design
    Peter Danroth, Bryner Creative
  • Grafisk design
    Lachlan Bullock
  • Copywriter
    Christer Garell
  • Illustratör
    Tomas Lindell
  • Business Area Manager
    Marcus Friari, Galatea/St:Eriks Bryggeri