Juryns motivering
ICA och King tilldelas Guldägget i kategorin Effekt för att (återigen) ha lyckats fånga hela svenska folket och svensk media med den långlivade reklamsåpan om ICA-Stig och hans vänner. Juryn imponerades av hur ett koncept, som fungerat väl under lång tid, hittade ny energi samt en ännu högre höjd och överträffade alla förväntningar i att väcka konsumenters intresse kring vem som skulle ta över rollen som nästa ICA-Stig. Debatten kring vem som skulle ta över var väl orkestrerad och spreds långt mer än någon kunde anat. Hur intressant är det med en ny ICA-Stig egentligen? Väldigt intressant verkar det som, åtminstone om King och ICA får styra kampanjen. Med affärsresultat som skulle välta omkull vilken marknadschef som helst lyfter vi i juryn på hatten och ser fram emot fler äventyr med ICA och King. Snyggt jobbat!
Om bidraget
ICAs reklamsåpa om handlaren Stig och hans anställda har sänts sedan 2001. För att säkerställa såpans framtida effekt och skapa samma uppmärksamhet som för 20 år sedan ville ICA ge den nytt liv och relevans. Genom idéen att byta ut Loa Falkman, skådespelaren bakom Stig, kunde vi själva skapa uppmärksamhet. Dessutom var ambitionen att addera ett extra nyhetsvärde och addera ytterligare en huvudroll i form av en ny karaktär, ICA-Stina. Under fem veckor var målet att rikta allt tänkbart ljus mot ICAs reklamsåpa på nytt. Vi bjöd därför in svenska folket att spekulera kring Loas efterträdare på ica.se. Resultat blev en kampanj i köpta kanaler som ledde till förtjänt uppmärksamhet i media och rikstäckande engagemang från ICAs kunder med över 600 000 unika besök till ICAS hemsida för att skicka in sin gissning på de nya skådespelarna. Filmerna toppade Youtubes lista för de mest sedda klippen i landet under kampanjperioden och 75% av tillfrågade svenskar uppgav att de hade spekulerat kring de nya efterträdarna.