Juryns motivering
Vad som är digitalt och inte kan lätt bli en utdragen diskussion i ett juryrum. Lyckligtvis gav årets vinnare alla svar på tal genom att vara så enkel, digital och datadriven en idé kan vara. För utan datan hade den inte funnits. Och de verkliga fansen hade fortfarande kunnat förväxlas med en random wannabe. Nu blev det lyckligtvis inte så.
Om bidraget
Förr i tiden var musikmerch ett bevis för att bäraren var ett fan. Bandtröjor inhandlades på konserter och festivaler av dedikerade lyssnare som verkligen älskade bandet eller artisten. Men de senaste åren har musikmerch blivit mode, som säljs billigt hos världens största klädkedjor. Resultatet? Att vilken posör som helst kan skaffa en cool bandtröja, utan att ens ha lyssnat på en enda låt.
Men det finns en sak som bevisar om du är ett fan eller inte. Spotifys lyssningsdata. Med hjälp av den, går det att bedöma exakt hur mycket någon har lyssnat.
I samband med Wrapped 2022 – Spotifys årliga sammanfattning av vad deras användare lyssnat på – lanserades Super Fan Collection. En kollektion av bandmerch som bevisar att du är ett riktigt fan, baserat på Spotifys data. En kollektion som du bara kan få, om du tillhör den procent av lyssnare som lyssnat allra mest på en artist.
Super Fan Collection skapades för årets allra hetaste artister, med sammanlagt över 300 miljoner streams: BELL, LOAM, Miss Li, och HOOJA. Varje del av kollektionen var skapad utifrån artistens look och attribut. Den bestod av alltifrån fusk-pälsmössor och filthattar, till hoodies och balaclavas. En unik tag på varje plagg bevisade att detta var en del av en högst limiterad upplaga, endast tillgängliga till fans som är bland de allra mest dedikerade. Och hela kollektionen fotades av en framstående modefotograf, som jobbat med Vogue och Elle.
Super Fan Collection lanserades via både sociala plattformar och i en fysisk pop-up-shop i centrala Stockholm på Space. Artisterna själva delade också sin exklusiva merch till miljontals följare.
Men det enda sättet att få tag på merchen, var att faktiskt lyssna på artisterna. Lyssna mycket på artisterna. På det sättet hyllade vi både existerande fans, och inspirerade fler att lyssna mer för att ta sig in bland den översta procenten.
Trots en begränsad mediabudget genererade kollektionen över tretton miljoner intryck.
Kampanjen hade en engagement rate på 89% över snittet.
Hela kollektionen sålde ut direkt. Och efter kampanjen var över, auktionerades ett av plaggen ut för 30 000 kronor.
Men Super Fan Collection är mer än en kampanj. Det är ett format, som alla artister och band skulle kunna använda i egna lanseringar av merch till sina superfans.
I en tid där bandtröjor blivit mode, gjorde Spotify merch till ett bevis för äkta fans.