Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Sveriges största Flashmob

Radiotjänsts utmaning 2009 var att skapa “likeability” hos målgruppen ungdomar i storstad. Efter 2008 års framgång med Radiotjänsts TV-filmer, drogs konceptet vidare för att möta och tacka betalande ungdomar. På riktigt!

Vi ville ändra målgruppens uppfattning, gå från ett möte med en pejlare, till ett möte där man blir tackad– utan att förlora överraskningsmomentet. Flashmobs blev lösningen för eventen och samtidigt satte Radiotjänst svenskt rekord.

Gabriel Forss och 645 körmedlemmar fick utföra fyra oannonserade flashmobs i Stockholm. Kören sjöng ”tacksången” till fyra ovetande TV-licensbetalare på stan.

Målet med flashmoben var att skapa maximal uppmärksamhet. Filmer producerades och lades upp på Youtube vilket drev mycket trafik.

Flashmoben och Radiotjänst syntes i de flesta medier. De största tidningarna publicerade artiklar och lade upp filmerna på sina hemsidor. I DN skapades en seriestrip om ”Tacksången”. Flashmoben blev ett referensobjekt och spridningen på bloggar, Facebook och Twitter blev total hos ungdomarna.

Arbetsgrupp

  • Fotograf
    Robert Pihl, Joakim Thörn, Johan Wendborg, Magus Fredriksen, Tomas Jäll
  • Kundansvarig
    Beatrice Feuk-Dahlström
  • Ljud
    Jesper Save
  • PR-konsult
    Marika Björklund
  • Producent
    Robert Pihl