Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Swee Kombucha – 100% Natural

**Förutsättningar**
Swee är ett kombuchabryggeri i Georgien – landet med det rika kulinariska arvet har en lång tradition av mat och vin, men är inte lika utvecklade inom kombucha – den probiotiska tedrycken full av bakterier som gör gott för magen. Swee är nämligen det enda georgiska bryggeriet som har en helt naturlig kombucha. Eller som de själva säger: “Our kombucha is brewed, not made”.

**Problemställning**
Swee ville ta fasta på attraktionskraften i sin helt naturliga produkt och med hjälp av sin förpackningsdesign positionera sig som det självklara valet för unga, hälsomedvetna personer. Produkten ska vara stryktålig och både kunna transporteras och förvaras i kyla. Och inte minst ska den vara lika attraktiv och tydlig på en fysisk såväl som en digital butikshylla.

**Lösning**
Förpackningskonceptet “100% Natural” togs fram och istället för att gömma ingredienserna i en anonym informationsruta på baksidan av förpackningen så lyfts de istället fram i form av ett grafiskt informationsystem på förpackningens framsida för att visa på produktens naturliga ingredienser. Framsidan är uppdelad i ett rutnät bestående av hundra celler som fylls med den procentuella mängden av varje ingrediens. T.ex. 35% vatten, 21% bakteriekultur, 21% granatäpple, 19% te och 4% socker. Summan blir 100% där alla ingredienser är lokalt odlade råvaror. Varje ingrediens representeras av en färg och ett subtilt mönster.

**Resultat**
Ingredienserna och dess mängd styr hela tiden färgsättning och layout av de olika smakernas design vilket skapar ett obegränsat visuellt system varje gång en ny produkt lanseras. Systemet fungerar inte bara för förpackningsdesign utan kan dessutom skapa tydlig igenkänning i allt från annonser och merchandise till rörliga kanaler som sociala medier och webb.

**Miljö**
Hållbarhet är av största vikt för ett företag som arbetar med helt naturliga ingredienser. Endast återvinningsbart material användes för förpackningsdesignen: glas, aluminium och papper. Glasflaskans design har en rak siluett och en kort hals för att undvika transport av onödigt tomrum mellan flaskorna.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Perniclas Bedow, Bedow
  • Strategist
    Anders Bollman, Bedow
  • Design Director
    Martin Bergström, Bedow
  • Designer
    Petter Dybvig, Bedow
  • Designer
    Fredrika Larsson, Bedow
  • Designer
    Victoria Englund, Bedow
  • Designer
    Kristína Uličná, Bedow