Bidragsbeskrivning:
Systembolaget genomförde 2015 en genomgripande utveckling av butikskoncept och grafiska identitet. Syftet är att påbörja en resa mot att inspirera till medvetna dryckesval med kunskap och omtanke som utgångspunkt. Uppdraget: En utvecklad identitet samt ett butikskoncept med målet att skapa världens mest omtyckta fackhandel för alkoholdryck. Butikskoncept och identitet utvecklades parallellt för att tillsammans skapa en ny upplevelse. Stilkonceptet för butikskonceptet är ”Ett nordiskt, inspirerande och kunskapsdrivet dryckesbibliotek” Varumärkesidentiteten stödjer det viktiga uppdraget och förtydligar ledorden Inspiration, Kunskap och Ansvar & omtänksamhet och placerar Systembolaget i sin samtid och framtid. Grafiken förmedlar kunskap på ett inspirerande och omhändertaget sätt. En mängd grafiska element, nytt bildspråk och tilläggstypografi förnyar uttrycket. Illustrationer och bilder sätter smak och dryck i sitt sammanhang. Butiken utvärderas mot NKI – och får inte öka alkoholförsäljning.