Juryns motivering
AI, AR, VR, native, influencers, tiktok, purpose, metaverse, martech-stack. Det är enkelt som marknadsförare att gå vilse bland allt det trendiga. Just därför blir juryn så imponerad över det här bidraget. I stället för att lyssna på det senaste har man lyssnat på forskarna, och följt manualen från A till Ö. Förenkling, långsiktighet, emotionellt budskap, humor, målgruppsinsikt, ett distinkt uttryck. Fokusera, gör bra reklam, nå ut bra med reklamen och skapa bestående affärsvärde. 10/10 på alla sätt. Tack KPA Pension!
Konceptet har med humor och värme lyckats få kunderna hos KPA Pension att gilla varumärket och stanna kvar som kunder trots lockrop från andra aktörer.
Under sina 11 år har kampanjerna legat högt över normvärdena inom både observation och gillande. Samtidigt har KPA gått från att vara ett relativt anonymt bolag till att ligga top-of-mind i målgruppen. Men viktigast av allt så har churn, som är det prioriterade effektmålet, krympt från 7,1% till 0,6% sedan konceptets start.
Konceptet har genom att påverka målgruppens attityd till varumärket, lyckats få till en riktig och hållbar beteendeförändring som gett en tydlig affärseffekt.