Vårt uppdrag var att skapa en varumärkesstärkande radiospot som tog för sig i bruset och lyfte Skellefteå Krafts huvudprodukt: 100 % förnybar kraft.
Fanns det nån utmaning då? Jovars: Eftersom Skellefteå Kraft producerar och säljer 100 % förnybar kraft, vill de också att all reklam ska vara klimatsmart och 100 % fri från utsläpp. Men går det verkligen göra en radiospot med en snitsig VO, utan utsläpp, när varje mänsklig utandning avger 4 % CO2?
Lösningen blev The Carbon Negative Radio Ad – inspelad helt på inandning. Den utandade luften samlades in i en Rebreather, vanligen använd av vrak- och attackdykare, som band all CO2 i kalksten istället för att släppa ut den i atmosfären.
I en karboniseringsprocess bands koldioxiden (CO2) till kalciumoxid (CaO) som tillsammans skapade kalksten (CaCO3). Den renade luften släpptes sedan ut i atmosfären, fri från koldioxid.
Genom att kombinera radioformatet med teknisk dykutrustning (Rebreather) skapade vi en innovativ lösning inom kategorin för att bekämpa CO2-utsläpp: världens första koldioxidnegativa radioreklam.
The Carbon Negative Radio Ad fångade in 470 mg CO2 och tog ett litet, men viktigt, steg framåt. Genom att prata inåt.