Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

The Carbon Negative Radio Ad

Vårt uppdrag var att skapa en varumärkesstärkande radiospot som tog för sig i bruset och lyfte Skellefteå Krafts huvudprodukt: 100 % förnybar kraft.

Fanns det nån utmaning då? Jovars: Eftersom Skellefteå Kraft producerar och säljer 100 % förnybar kraft, vill de också att all reklam ska vara klimatsmart och 100 % fri från utsläpp. Men går det verkligen göra en radiospot med en snitsig VO, utan utsläpp, när varje mänsklig utandning avger 4 % CO2?

Lösningen blev The Carbon Negative Radio Ad – inspelad helt på inandning. Den utandade luften samlades in i en Rebreather, vanligen använd av vrak- och attackdykare, som band all CO2 i kalksten istället för att släppa ut den i atmosfären.

I en karboniseringsprocess bands koldioxiden (CO2) till kalciumoxid (CaO) som tillsammans skapade kalksten (CaCO3). Den renade luften släpptes sedan ut i atmosfären, fri från koldioxid.

Genom att kombinera radioformatet med teknisk dykutrustning (Rebreather) skapade vi en innovativ lösning inom kategorin för att bekämpa CO2-utsläpp: världens första koldioxidnegativa radioreklam.

The Carbon Negative Radio Ad fångade in 470 mg CO2 och tog ett litet, men viktigt, steg framåt. Genom att prata inåt.

Arbetsgrupp

  • PR & Creative
    Samuel Skwarski, Kid
  • Creative Director
    Elisabet Fischer, Kid
  • Copywriter
    Kristoffer Wernald, Kid
  • Art Director
    Rojan Munthe, Kid
  • Account Director
    Toni Donnelly, Kid
  • Agency Producer
    Susanna Svedjeholm, Kid
  • Visualizer
    Jan Sjöberg, Kid
  • Visualizer
    Staffan Kjellvestad, Kid
  • Digital Motion
    Daniel Eriksson, Kid
  • Planner
    Nora Strömberg, Kid
  • Strateg
    Henrik Stampe, Kid
  • Final Art
    Helena Lindkvist, Kid
  • Kommunikationschef marknad
    Anki Högdahl, Skellefteå Kraft
  • Strategisk kommunikatör marknadskommunikation
    Maria Carlsten, Skellefteå Kraft
  • Produktionsbolag
    Flickorna Larsson
  • Regissör
    Daniel Kilgren, Flickorna Larsson