Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

The E.V.A. Initiative

Kvinnor löper större risk än män att skadas i en bilolycka. Anledningen? De flesta bilar testas på manliga krockdockor. Men Volvo har samlat olycksdata i över 40 år för att förstå vad som händer vid en kollision — oavsett storlek eller kön. Det har gjort att Volvobilar är lika säkra för alla, vilket man är helt ensam om i bilindustrin. Därför tänkte vi, kan vi dela med oss av den här forskningen för att göra alla bilar säkrare för kvinnor? Därefter föddes The E.V.A. Initiative. Genom att skapa ett digitalt bibliotek med olycksdata från mer än 43 000 kollisioner och 72 000 personer gjorde vi decennier av forskning tillgänglig för alla bilföretag att ladda ner. Men data kan oftast kännas som just data. Så vi förkroppsligade datan genom att skapa E.V.A. och visade hur orättvisan personligen påverkar kvinnor i en globalt integrerad kampanj med PR, film, print, sociala medier och OOH.

Arbetsgrupp

  • Uppdragsgivare, Volvo Car Corporation
    Andreas Malm, Louise Ahlström
  • Art Directors, Forsman & Bodenfors
    Karl Risenfors, Leo Dal, Adam Ulvegärde, Sophia Lindholm
  • Copywriters, Forsman & Bodenfors
    Hampus Elfström, Jacob Nelson
  • Projektledare, kundansvarig, Forsman & Bodenfors
    Magnus Wretblad
  • Operativ Projektledare, Forsman & Bodenfors
    Katarina Klofsten, Ewa Edlund
  • Agency Producer, Forsman & Bodenfors
    Lena Sellman
  • PR Strategist, Forsman & Bodenfors
    Maja Bredberg, Bjarne Darwall
  • Planners, Forsman & Bodenfors
    Trine Keller-Andreasen, Daniel Sjöstrand
  • Web Strategist, Forsman & Bodenfors
    Peter Gaudiano
  • Web Design
    F&B Inhouse
  • Designers, Forsman & Bodenfors
    Martin Joelsson, Ingrid Arnsand Jonsson
  • Media Agency
    Mindshare
  • Director
    Laerke Herthoni
  • Producer
    Joel Rostmark
  • Production Company
    New Land
  • D.O.P.
    Rasmus Videbaek
  • Choreography/dancer
    Amy Gardner
  • Editor,
    Johan Söderberg
  • Executive Producer
    Erik Torell
  • Executive Producer, Goodbye Kansas
    Anton Söderhäll
  • VFX Producer, Goodbye Kansas
    Linda Öhlund
  • VFX Supervisor
    Joel Lindman
  • CG director & creative
    Laurent Clermont
  • FX Lead
    Filip Orrby
  • Grade
    Framestore
  • Colourist, Framestore
    Simon Bourke
  • Senior Colour Producer, Framestore
    Chris Anthony
  • Sound Design
    Factory Studios
  • Sound Design & Mix, Factory Studios
    Jon Clarke
  • Audio Producer, Factory Studios
    Lucy Spong
  • Online, Chimney
    Rajdarn Elderado
  • Online Post-Producer, Chimney
    Moa Looft
  • CGI STILLS
    Superstudios
  • MUSIC Composition
    “Without You (feat Kerry Leatham)”
  • Performed by
    Lapalux