När pandemin slog till under 2020 tvingades Göteborg Film Festival att för första gången på över 40 år stänga sina biografer och låta festivalen bli helt digital. Så hur skapar man uppmärksamhet för ännu ett digitalt event när allt annat redan är digitalt?
Istället för att se isoleringens effekter som ett problem valde filmfestivalen att omfamna dem. På festivaltemat “Sociala distanser” lanserades The Isolated Cinema. En biograf längst ut i havsbandet på en av Sveriges kargaste och mest vindpinade platser, Pater Noster.
Filmfestivalen utmanade världen att ansöka om ett enda exklusivt festivalpass och utmaningen antogs. Med storm. Bland 12 000 ansökningar från hela världen valdes akutsjuksköterskan Lisa Enroth ut och sattes i land vid Pater Noster för att spendera sju dagar i total isolering. Ingen telefon. Ingen familj. Inga vänner. Bara havet och 60 filmpremiärer.
Vinnaren fick sedan i uppdrag att skapa en videodagbok som sändes i festivalens sociala kanaler och användes för att löpande marknadsföra festivalen och dess innehåll.
Intresset och engagemanget för The Isolated Cinema blev enormt. Förutom de 12 000 ansökningarna skrevs över 3000 artiklar från 71 länder om kampanjen med en räckvidd på hela 8.5 miljarder. Utan en enda krona i mediainvestering. (källa: Meltwater).