Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

The Isolated Cinema

När pandemin slog till under 2020 tvingades Göteborg Film Festival att för första gången på över 40 år stänga sina biografer och låta festivalen bli helt digital. Så hur skapar man uppmärksamhet för ännu ett digitalt event när allt annat redan är digitalt?

Istället för att se isoleringens effekter som ett problem valde filmfestivalen att omfamna dem. På festivaltemat “Sociala distanser” lanserades The Isolated Cinema. En biograf längst ut i havsbandet på en av Sveriges kargaste och mest vindpinade platser, Pater Noster.

Filmfestivalen utmanade världen att ansöka om ett enda exklusivt festivalpass och utmaningen antogs. Med storm. Bland 12 000 ansökningar från hela världen valdes akutsjuksköterskan Lisa Enroth ut och sattes i land vid Pater Noster för att spendera sju dagar i total isolering. Ingen telefon. Ingen familj. Inga vänner. Bara havet och 60 filmpremiärer.

Vinnaren fick sedan i uppdrag att skapa en videodagbok som sändes i festivalens sociala kanaler och användes för att löpande marknadsföra festivalen och dess innehåll.

Intresset och engagemanget för The Isolated Cinema blev enormt. Förutom de 12 000 ansökningarna skrevs över 3000 artiklar från 71 länder om kampanjen med en räckvidd på hela 8.5 miljarder. Utan en enda krona i mediainvestering. (källa: Meltwater).

Arbetsgrupp

  • Copywriter
    Eva Råberg, Stendahls
  • Art Director
    Alexander Skoglund, Stendahls
  • Copywriter
    Mikael Andersson, Stendahls
  • Jr. Art Director
    Daniel Fasth, Stendahls
  • Jr. Copywriter
    Ruben Widin Dahlström, Stendahls
  • CCO
    Martin Cedergren, Stendahls
  • Client Director
    Peter Ohlsson, Stendahls
  • Editor
    Jimmy Svensson, Stendahls
  • Head of Marketing
    Karl Svedung, Göteborg Film Festival
  • Head of Communications
    Andreas Degerhammar, Göteborg Film Festival
  • CEO
    Mirja Wester, Göteborg Film Festival
  • Artistic Director
    Jonas Holmberg, Göteborg Film Festival
  • Head of Event
    Emma Rygielski, Göteborg Film Festival
  • Prees Coordinator
    Nanna Jamshidi, Göteborg Film Festival
  • Web Design
    Linda Gester, Göteborg Film Festival
  • Project Manager
    Anton Romanus, Göteborg Film Festival
  • Production Manager
    Erik Toresson Hellqvist, Göteborg Film Festival
  • Copywriter
    Johanna Wingstrand, Göteborg Film Festival
  • Art Director
    Jussi Öhrvall, Göteborg Film Festival
  • Director
    John Boisen, Is This It & Tussilago
  • Director
    Björn Fävremark, Is This It & Tussilago
  • DOP
    Fredrik Sellergren, Is This It & Tussilago
  • Focus Puller
    Hannes Johansson, Is This It & Tussilago
  • Drone Operator
    Adam Hinsch, Is This It & Tussilago
  • Producer
    Theo Gabay, Is This It & Tussilago
  • Producer
    Robert Danielsson, Is This It & Tussilago
  • VFX Supervisor
    Jonas Gramming, Is This It & Tussilago
  • VFX Artist
    Eric Ljunglöf, Is This It & Tussilago
  • VFX Artist
    Marcus Holst, Is This It & Tussilago
  • Sound Design
    Andreas Mellkvist, Is This It & Tussilago
  • Storyboard
    Jacob Sundström, Is This It & Tussilago
  • Actor
    Julia Forssell, Is This It & Tussilago
  • PR Strategist
    Johanna Svantesson, Manifest PR
  • PR Strategist
    Annika Svahn, Manifest PR
  • Retouch
    Karl Vestklev, Studio Mint
  • Photo
    Henrik Trygg