Nobelpriset är ett starkt globalt varumärke, bestående av organisationer med olika uppdrag i förhållande till priset. Det som förenar dem är att värna Nobelprisets position och Alfred Nobels vision om att tilldela priser ”till dem som har givit största möjliga nytta för mänskligheten”.
Organisationerna bar vitt skiljda identiteter, vilket resulterade i komplex och otydlig kommunikation. För att manifestera sitt arv, förtydliga avsändaren och framtidssäkra varumärket behövde Nobelpriset en ny designstrategi och identitet.
Den naturliga utgångspunkten för identiteten blev medaljen från 1901 – ordmärken, typografi, färg och femte element har alla samma ursprung. Med unik typografi och ett modernt uttryck med historisk förankring, skapade vi gemensamma verktyg för alla inom sfären. Med tonvikt på webb, sociala medier och evenemang kommer arbetet implementeras stegvis för varumärkets beröringspunkter – nu med bättre förutsättningar att kommunicera Nobelpriset till en bred och global publik.