Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

The Nobel Prize

Nobelpriset är ett starkt globalt varumärke, bestående av organisationer med olika uppdrag i förhållande till priset. Det som förenar dem är att värna Nobelprisets position och Alfred Nobels vision om att tilldela priser ”till dem som har givit största möjliga nytta för mänskligheten”.

Organisationerna bar vitt skiljda identiteter, vilket resulterade i komplex och otydlig kommunikation. För att manifestera sitt arv, förtydliga avsändaren och framtidssäkra varumärket behövde Nobelpriset en ny designstrategi och identitet.

Den naturliga utgångspunkten för identiteten blev medaljen från 1901 – ordmärken, typografi, färg och femte element har alla samma ursprung. Med unik typografi och ett modernt uttryck med historisk förankring, skapade vi gemensamma verktyg för alla inom sfären. Med tonvikt på webb, sociala medier och evenemang kommer arbetet implementeras stegvis för varumärkets beröringspunkter – nu med bättre förutsättningar att kommunicera Nobelpriset till en bred och global publik.

Arbetsgrupp

  • Creative Director, Stockholm Design Lab
    Nina Granath
  • Executive Creative Director, Stockholm Design Lab
    Björn Kusoffsky
  • Senior Designer, Stockholm Design Lab
    Per Carlsson
  • Designer, Stockholm Design Lab
    Magnus Engström
  • Digital Director, Stockholm Design Lab
    Greg Brown
  • Strategist, Stockholm Design Lab
    Karin Blomberg
  • Designer, Stockholm Design Lab
    Linnea Mesko
  • Client Director, Stockholm Design Lab
    Anneli Myrin Holloway
  • Production Manager, Stockholm Design Lab
    Camilla Nilsson
  • Project Manager, Stockholm Design Lab
    Hugo Johansson
  • Designer, Stockholm Design Lab
    Istvan Vasil
  • Design internship, Stockholm Design Lab
    Gabriel Fager Ferrari
  • Type Designer, Letters from Sweden
    Göran Söderström
  • Creative Director, Frank Studio
    Rickard Frank
  • Case Music/ Sound, Yourhighness
    Johannes Wikström
  • Director of Communications, The Nobel Foundation
    Annika Pontikis
  • Grafisk formgivare, Nobel Prize Museum
    Johan Cnattingius
  • Chief Digital Officer, Nobel Media
    Magnus Gylje
  • Communications Manager, Nobel Media
    Maria von Konow
  • Head of Communications, Nobel Center
    Rebecka Oxelström
  • Director Marketing and Sponsorship, Nobel Peace Center
    Hege Østmo