Hur får vi unga att upptäcka ny musik samtidigt som vi visar bredden i Live Nations och Lugers utbud? Vi designade om den klassiska konsertbiljetten och gav den en helt ny funktion.
The Shuffle Ticket är en ny typ av biljett – en skrapbiljett som ger en slumpmässig liveupplevelse. Med inspiration från ”shufflefunktionen” på spellistor tog vi fram en biljett som skulle locka folk att upptäcka ny musik. För 300 kronor fick du en biljett giltig för två personer till ett evenemang i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Vi kombinerade två olika trycksaker – konsertbiljetten och skraplotten – och slog samman deras respektive formspråk i en ny visuell förpackning.
Kampanjen väckte intresse och nyfikenhet som resulterade i över 75 relevanta inslag i förtjänad media, vilket drev över 100.000 besökare till kampanjsajten och ökade besöken till livenation.se med 81%. Vid alla tre drops sålde biljetterna slut på några få minuter, och Live Nations traditionella biljettförsäljning ökade med 30% under kampanjperioden.
Och viktigast av allt: Vi hjälpte tusentals människor att bryta sina genrebubblor och återupptäcka magin i livemusik.