Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

The Tavern

World of Warcraft (WoW) är ett av världens största spel och har varit en kulturell gigant i spelvärlden sedan det släpptes 2004.

Nya spelare ansluter dock inte längre i samma takt, mycket på grund av att WoW haft svårt att behålla sin kulturella relevans. För ett spel som detta är det viktigt att vara en del av online-discussionen både i det egna community och i spelvärlden i stort.

Men World of Warcraft har fortfarande mycket att erbjuda och nytt innehåll släpps fortfarande. Vår uppgift var att skapa något med kulturell kraft som återigen väcker liv i diskussionerna kring spelet och får communityt att samlas kring något positivt.

Vår lösning var att skapa en “live action” film där vi jämför spelet med riktiga världen, från spelets perspektiv. WoW har inte gestaltats i live action på det här sättet sedan Hollywood-filmen och vi såg till att fylla varje bildruta med easter eggs, referenser och annat som observanta tittare kunde lyfta i sociala medier och forum.

Innan vi ens han gå ut med länken officiellt hittade spelare, streamers och influencers världen över filmen. Det gjordes reaction videos, inlägg och artiklar om varenda liten detalj. Resultatet var att vi rekryterade nya spelare på flera marknader globalt trots att kampanjen bara riktade sig mot Sverige.

Arbetsgrupp

  • Vice President EMEA Marketing
    Daniel Green, Activision Blizzard
  • Consumer Marketing Manager EMEA
    Tom Read, Activision Blizzard
  • VP Warcraft Franchise Management
    Aleksander Olszowka, Activision Blizzard
  • Warcraft Franchise Director
    Rafael Zuana, Activision Blizzard
  • EMEA World of Warcraft Marketing Manager
    Michael Vousden, Activision Blizzard
  • World of Warcraft Community Manager
    Varvara Zakharova, Activision Blizzard
  • Chief Marketing Officer
    Fernando Machado, Activision Blizzard
  • Chief Creative Officer
    Pelle Sjönell, Activision Blizzard
  • CCO
    Björn Ståhl, INGO Stockholm
  • Copywriter
    Philip Frendberg, INGO Stockholm
  • Project Manager
    Rickard Allstrin, INGO Stockholm
  • Production Manager
    Klara Jonsson, INGO Stockholm
  • Tech Director
    Stefan Kindgren, INGO Stockholm
  • Graphic Designer
    Kalle Garmark, INGO Stockholm
  • Director
    Bart Timmer, Bacon
  • Exec Producer
    Sam Cantor, Bacon
  • Line producer
    Henrik Berthelsen, Bacon
  • DoP
    Sebastian Blenkov, Bacon
  • Editor
    Robin Siwe, Bacon
  • Head of Communication
    Lasse Cato, Bacon
  • VFX Supervisor
    Joel Bringmark, Colony Post
  • Sound design
    Quint Starky, Colony Post
  • Agency Producer
    Markus Ahlm, Colony