Pressbyrån önskade utmana både konsumenter och bransch till mer hållbara val. Samtidigt ville varumärket stärka sin egen koppling till hållbarhet och nytänkande då associationerna driver både prispremie och viljan till att handla.
Få produkter är lika ikoniska i Pressbyrån-sortimentet som varmkorven. Vad passade då bättre än att använda den som en illustration för den matresa vi alla behöver göra?
**Transition Hot Dog – en världsunik lösning**
50/50%-blandningar och varianter för att minska köttätandet är inget nytt. Däremot har ingen lyckats ta fram en korv som sömlöst går från 100% kött i ena änden, till 100% vegetariskt i den andra. Det är svårt produktionstekniskt, vilket gjorde att vi fick ett nej hos nästan samtliga producenter på marknaden. Ända tills vi träffade Peas of Heaven, som delade vår vision och hittade en unik lösning.
**Utgå från det vardagliga**
I Pressbyråns varumärkestracker syns tydligt att hållbarhet blir allt viktigare för att påverka var målgruppen väljer att handla och hur mycket de är beredda att betala. Genom att göra något helt nytt med en av Pressbyråns mest välkända, men också mest traditionella produkter skapade vi positiv hållbarhetsuppmärksamhet till en väldigt låg kontaktkostnad – samtidigt som vi bevisade Pressbyråns genuina engagemang rörande hållbarhet.
**Resultat**
The Transition Hot Dog såldes i 15 utvalda butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö under v. 37-38. Trots en i princip obefintlig mediebudget lyckades vi tack vare smart PR-arbete nå en observation på 26% i målgruppen, som dessutom gillade vad de såg. Likingen var hela 71% och budskapsförståelsen 79%!
Det här skapade positiva effekter för varumärket. Pressbyråns association till hållbarhet ökade med 10%-enheter (eller 22%) och liknande positiva siffror visar kopplingen till Pressbyråns andra nycklel-attribut – nytänkande.
I fem tuggor I fem hjälpte The Transition Hot Dog kunderna att börja äta lite mer hållbart!
_Källa: Kampanjmätning via Dynata samt Reitans löpande varumärkestracking_