Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 >

The Ultimate Guide to Running

Juryns motivering
Idag är träningsmotivation något som varumärken över många kategorier använder i sin kommunikation och mobila lösningar med avancerade träningsprogram tävlar om konsumenternas uppmärksamhet. Att i ett sådant kommunikationslandskap skapa en tung coffee table book med enbart två återkommande ord för att peppa människor ut på en löprunda i träningskläder från Craft, ja det blir banbrytande. Det behövs varken mer eller mindre för att sätta den ena foten före den andra och vinna Guldägg i Hantverk.
Om bidraget

Förutsättningar
Craft har gjort löparkläder och löparskor sen 1973, och är ett mycket populärt varumärke särskilt inom trail-running. En del av löparscenen där man springer ovanligt långt, i skog och där det viktigaste av allt är inställningen. Vi blev briefade att göra något som flörtade lite extra med den målgruppen, och som samtidigt förmedlade vad Craft’s varumärke står för.

Problemställning
Löparvärlden svämmar över av olika sanningsägare. Guider, podcasts, bloggar, sajter och böcker. Som ska lära dig hur du börjar springa, hur du fortsätter springa, hur du blir bättre på att springa. Och så vidare. Och alla olika sanningar där ute, gör att något som är så enkelt i grunden blir onödigt komplicerat. Vi ville påminna om den vackra enkelheten i löpning, och vad det är som egentligen är viktigast: att hela tiden sätta en fot före den andra.

Lösning
Vi släppte en påkostad Coffee-table bok, med namnet The Ultimate Guide To Running. Boken består av 240 sidor där ingen sida är den andra lik, trots att boken enbart består av frasen ”left foot, right foot”. En hyllning till vad löpning handlar om men även ett designobjekt att ha i hemmet och en konversationsstartare för löparnördar. Boken släpptes på Fleet Feet, en av USA:s största löparbutiker under New York Marathon och den första upplagan om ca 200 böcker sålde slut på några dagar.

Boken blev både en kommunikationsenhet och en manifestation av kärnan i Crafts varumärke, men även ett designobjekt med betydligt längre livstid än en genomsnittlig kampanj. En bok som kan ligga framme i hemmet och fungera som en lite humoristisk påminnelse av vad löpning handlar om. Något som folk t.o.m var villiga att betala för.

Resultat
Förutom att första upplagan sålde slut, och att den fortsatt sälja i stadig takt så genererade boken en stor mängd artiklar i löpartidningar, bloggar och fick mycket uppmärksamhet på sociala medier och bland influencers inom löpning.

Arbetsgrupp

  • Product & Marketing Director
    Daniel Högling, Craft Sportswear
  • Head of Brand
    Niklas Moberg, Craft Sportswear
  • Creative Manager
    Niklas Ericsson, Craft Sportswear
  • Product Marketing Manager
    Joakim Anvell, Craft Sportswear
  • Projektledare
    Ewa Edlund, Forsman & Bodenfors
  • Strateg
    Daniel Sjöstrand, Forsman & Bodenfors
  • Art Director
    Karl Risenfors, Forsman & Bodenfors
  • Art Director
    Leo Dal, Forsman & Bodenfors
  • Art Director
    Martin Joelsson, Forsman & Bodenfors
  • Designer
    Martin Joelsson, Forsman & Bodenfors
  • Designer
    Chanelle Kazemi, Forsman & Bodenfors
  • Film & stillbild
    Superstudios
  • Sound
    Ljudbyrån
  • Media Agency
    Mindshare
  • PR Agency
    Hill+Knowlton