Bidragsbeskrivning:
Uppgift:
Attrahera 239 kreatörer till Adobes event Creative Now – Creative Meet Up och samtidigt stärka deras relation med Adobe.
Mål:
150 deltagare på eventet
Strategi:
Målgruppen får dagligen flera inbjudningar och förfrågningar. Vi ville skapa en inbjudan som väckte kreatörernas intresse och fick dem att känna sig personligt utvalda.
Insikten:
Alla inbjudna har ett stort intresse för grafik och således en bred förståelse i användandet av typsnitt.
Idé:
Vi skapade därför 239 stycken noggrant handgjorda typsnitt med unika ligaturer, alla inspirerade och namngivna efter de inbjudna kreatörerna. Varje enskild kreatör fick ett unikt typsnitt skapat just för dem i sin inbjudan som gick ut postalt och digitalt i form av affischer som porträtterade det personliga typsnittet och som innehöll information om eventet. Originalfilen för sitt eget typsnitt fick man på eventet där en laddad USB-sticka väntade.
Resultat:
150 deltagare på plats, PR i inflytelserika nordiska branschmedier