Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

TUR Snowboards

BAKGRUND
TUR är ett svenskt varumärke som tillverkar hantverksmässiga premium snowboards med exklusiva kompromisslösa materialval. TURs strategiska erbjudande är “Shaped with a purpose” där TUR erbjuder en tydlig produkt för olika delar och berget. Varje snowboardmodell är designad och hård-testad i skandinaviska förhållanden av professionella åkare och guider. Funkar dom i skandinavisk krävande terräng funkar dom överallt.

INSIKTER
Snowboard som kategori är kulturellt betingad. Under de 30 senaste åren har primärt amerikanska varumärken definierat branschen vilket har lett till att snowboard har blivit stereotypiskt, men i takt med att sporten växer så skapas det utrymme och intresse för fler nyanser – målgruppen för mer distinkta, nischade och säregna varumärken växer. Konsumenter köper inte vilken snowboard som helst, den skall avspegla personlighet samtidigt som snowboardåkare har höga krav och är hyfsat lojala.

UTMANING
Utmaningen för TUR var att bryta sig in och bevisa sig på en mycket konkurrensutsatt marknad som domineras av internationella och väletablerade varumärken, samtidigt som man ska attraherar och skapa trovärdighet hos en kräsen målgrupp med lång erfarenhet av snowboard. Hårdvaran skiljer sig inte väsentligt mellan olika producenter och det blir därför helt avgörande att differentiera sig med hjälp av en tydlig identitet vars kultur och filosofi avspeglar användarnas.

LÖSNING
För att tydligt särskilja TUR från den i övrigt snowboardscenen har vi utvecklat en strategi som både kommunicerar kvalité och bygger en mystik som anspelar på TURs nordiska arv. TURs identitet är precis som namnet antyder (en resa i tanke & handling) och består av två visuella ben, ett rationellt och ett emotionellt. Det rationella benet handlar om det tekniska och funktionella. Det emotionella benet tas ut i storytelling och handlar om den progressiva utvecklingen och glädjen i snowboarding. Tillsammans formar dessa TURs visuella position som har laddats med inslag från det skandinaviska arvet där svensk mytologi och vemod har präglat identitetens grafiska attiraljer. Du som kund köper inte bara en högkvalitativ snowboard. Du tar in i hela idéen om att snowboard ska vara något spännande och lustfyllt och som förflyttar dig både i tanke och handling.

Uppdraget har omfattat en designstrategi och re-design av TURs visuell identitet med tydligt formspråk för att stärka TURs position på en internationell marknad. Leveransen av projektet har bestått av en utvecklad visuell identitet bestående av produktnamn, grafisk identitet, typografi, artwork, bildmanér, ett specialritat typsnitt, förpackningar samt kommunikation och implementering.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Peter Danroth, Bryner Creative
  • Grafisk design
    Peter Danroth, Bryner Creative
  • Copywriter
    Stef Gregory
  • Strateg
    David Levin
  • Artwork
    Ragnar Persson
  • Fotograf
    Pierre Wikberg
  • Fotograf
    Erik Nylander
  • Fotograf
    Daniel Bernstål
  • Fotograf
    Alex Roberts
  • Fotograf
    David Larsson
  • Fotograf
    Dennis Olzon