Hur värderas din röst i juryarbetet? Tror du att den värderas olika beroende på om du är en man eller en kvinna?
Uppdraget
Crossing Boarders gav oss en utmaning: Att väcka ett medialt intresse för jämställdhet och att engagera människor online. För att ytterligare öka pressen: Kampanjen skulle lanseras under Almedalsveckan.
Insikt
Människor uppfattar tyvärr jämställdhetsproblemen som långt borta, exempelvis i bolagsstyrelser.
Strategi
Att förflytta jämställdhetsproblemet närmare varje enskild människa.
Lösning
Vad är närmare än ett samtal? Vi gick till världens största pågående samtal, Twitter, och byggde Twee-Q: världens första verktyg för att mäta jämställdhet på Twitter.
Resultat
Twee-Q var årets ord i Almedalen enligt DN, och i tweet efter tweet, på språk efter språk, återkom samma tanke: ”Oj, retweetar jag så sällan kvinnor?”
Den mediala räckvidden var trettio miljoner och kampanjen spreds till över hundra länder.
Vi gav journalisterna mätbarhet och de gav oss spaltmeter tillbaka.