Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Unwrap Democracy

Juryns motivering
Genom design och förpackning kommuniceras ett budskap om demokrati, där en falafelrulle får agera inbjudan till det viktigaste demokratiska styrmedlet som finns – att rösta. Juryn saluterar ett modernt och oväntat grepp som skär tvärs igenom de traditionella kommunikations hierarkierna, utmanar det förväntade och låter förpackningsdesign agera den huvudsakliga kommunikationskanalen. Ett inspirerande budskap både till det politiska etablissemanget och kommunikationsindustrin att en liten tuva kan hjälpa ett stort lass.
Om bidraget

**Problem och förutsättningar**
Mitt under valrörelsens exceptionella brus behövde Malmö stad få ut sin viktiga uppmaning till invånarna om att rösta. För att inte drunkna i alla andra valkampanjer (med mycket större budgetar) gällde det att tänka nytt, att hitta en plats och ett sammanhang där valreklamtrötta invånare inte automatiskt skulle filtrera bort ännu ett budskap om just valet. En plats där de kunde sänka garden och släppa in oss i sin vardag en stund. Och det behövde ske på ett kostnadseffektivt sätt.

**Lösning**
Få saker är lika djupt rotade i den moderna malmöitiska kulturen som falafelrullen. Den äts av alla – från Ribban till Rosengård – oavsett ålder, kön och socioekonomisk status. Överallt, varje dag, ser man de karaktäristiska vita rullarna i händerna på Malmöborna. När Malmö stad inför riksdagsvalet kämpade som mest med att hitta attraktiva och kostnadseffektiva reklamytor, insåg vi att lösningen fanns mitt framför våra näsor. Aldrig tidigare hade stadens hundratusentals falafelpapper använts till något annat än att just rulla in den populära snabbmatsrullen. Inte ens falafelhakens logotyper hade tryckts på pappret, någonstans. Så vi återuppfann papperen genom att specialdesigna dem, med budskapet: “Använd din röst”. Plötsligt hade de gått från anonyma vita snabbmatsförpackningar till mobila reklampelare med syftet att stärka demokratin.

**Resultat**
o Genomsnittlig spenderad tid med media: 00:09:37*
o Besök kampanjsite: 11 000 (= click through rate från QR-kod på 11% baserat på våra 100 000 falafelpapper)
o Ökat valdeltagande i flera prioriterade distrikt
o Total räckvidd: 22 532 987

*baserat på observation av 39 falafelkonsumenter i Malmö 220728

Arbetsgrupp

  • Creative Lead
    Karl Arildsson, BBDO Nordics
  • Creative
    Ulrika Hammarlund, BBDO Nordics
  • Creative
    Mathias Svensson, BBDO Nordics
  • Creative
    Elin Wikberg, BBDO Nordics
  • Graphic Designer
    Linn Persson, BBDO Nordics
  • Graphic Designer
    Frida Quennerstedt, BBDO Nordics
  • Graphic Designer
    Charlotte Harbäck, BBDO Nordics
  • Graphic Designer
    Satany Doughouz, BBDO Nordics
  • Business Lead
    Petter Dahlskog, BBDO Nordics
  • Project Lead
    Amanda Franzén, BBDO Nordics
  • Growth Marketeer
    Adin Rozajac, BBDO Nordics
  • Fotograf
    Johan Rönnow, Frilans
  • kommunikatör
    Carolin Sjöholm, Malmö stad