Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Urban Miner

Förutsättningar
Att skapa en mer cirkulär ekonomi är en förutsättning för att minska skadan på vår planet, där återvinning är en nyckel till ett mer cirkulärt förhållningssätt. Samtidigt finns det miljontals gamla prylar i våra hushåll som behöver återvinnas, varav mycket är elektronik eller så kallat e-avfall. Ett nordiskt hushåll har i genomsnitt 4 gamla smartphones och 1 gammal surfplatta liggande i sina lådor eller källare. Men, för att skapa beteendeförändring och återvinning krävs incitament, vilket inom områden som hållbarhet är extra viktigt att hålla fritt från pekpinnar och skuldbeläggande. Återvinning engagerar inte alla, och skuldbeläggning riskerar att skapa ressentiment i stället för aktion.

Problemställningar
Elkjøp, mer känt som Elgiganten i Sverige, är Nordens största teknikåterförsäljare. De tror på den cirkulära ekonomin, där återvinning av e-avfall är av avgörande betydelse. Men, återvinningen i deras butiker hade minskat med 6 % samtidigt som världen får slut på värdefulla metaller från naturresurser. Riktningen gick åt fel håll. Hur kan en återförsäljare av just tekniska produkter bidra till att skapa bättre återvinningsvanor, spela en roll för att ge tekniken ett andra liv samt få den yngre generationen att återvinna för planetens bästa?

Lösning
Lösningen blev att använda världens mest populära gruvspel, Minecraft, för att engagera en ny målgrupp och förmedla ett viktigt budskap som stämmer överens med hur de beter sig i spelet; genom att bli en urban gruvarbetare. Namnet på idén blev Urban Miner, ett lekfullt och roligt projekt som skapar ett verkligt värdeutbyte mellan den fysiska och digitala världen. I praktiken belönas Minecraft-spelare med spelvalutan Minecoin när de returnerar sitt e-avfall till Elkjøp. På samma sätt som karaktärerna i Minecraft letar efter material och mineraler för att skapa något nytt, får Elkjøp konsumenter att “leta” efter sin gamla elektronik för att få valuta i spelet. Dina gamla prylar är en guldgruva!

Resultat
Urban Miner har på bara 12 veckor efter lanseringen blivit en boom för gruvdrift av e-avfall. Elkjøp har hittills tagit emot över 12 ton gamla prylar, delat ut mer än 7 miljoner Minecoins och gått från en minskning på 6% till en ökning med 13,8 % av återvunnet e-avfall. Urban Miner engagerade och utnyttjade kraften hos hela Minecraft-communityt. Med några av de största namnen som stöttade det har vi fått tillbaka imponerande siffror. På Twitter har filmerna många miljoner obetalda visningar. På TikTok får den fem gånger så många visningar som en vanlig Xbox-video skulle få, och spelare flockas till Elkjøp-butiker med sina gamla prylar för att få Minecoins. Tack vare Urban Miners beteendepåverkan har vi ombetts att se över möjligheterna att exportera idén till de största teknikåterförsäljarna i Storbritannien och USA.

Arbetsgrupp

  • Kreatör
    Jens Østrem, NORD DDB
  • Kreatör
    Ingrid Hvidsten, NORD DDB
  • Senior Creative / Creative Director
    Frank Nystuen , NORD DDB
  • Senior Creative / Creative Director
    André Gidoin, NORD DDB
  • Nordic Creative Director
    Simon Higby, NORD DDB
  • Kundansvarig
    Paulina Draganja , NORD DDB
  • Produktionsledare
    Emma Gauci , NORD DDB
  • 3D artist
    Beau Roberts, NORD DDB
  • Produktionsledare
    Jorunn Wold , NORD DDB
  • Formgivare
    Rune Gabrielsen, NORD DDB
  • Formgivare
    Emil Langbraaten , NORD DDB
  • Formgivare
    Elin Wiger Fengnell , NORD DDB
  • CCO
    Andreas Dahlqvist, NORD DDB
  • Regissör
    Alexander Biörsmark , House Agency
  • Producent
    Julia Werme, House Agency
  • Producent
    Julia Andersén , Bsmart
  • VFX lead
    Pär Wahlund , Bsmart
  • 3D lead
    Lisa Abelli , Bsmart
  • Creative Producer
    Robert Fernstedt , Bsmart
  • Nordic Marketing Specialist Gaming
    Nils Martin Øyo, Elkjop
  • Commercial coordinator
    Henning Nystad, Elkjop
  • Nordic Brand & Marketing Manager
    Christian Erga, Elkjop
  • Nordic Head of PR and Communications
    Jan Christian Thommesen, Elkjop
  • Xbox Content and Subscription Lead
    Nicholai Hamre, Xbox
  • Senior Product Marketing Manager
    Jeff Rivait, Minecraft
  • Integrated Marketing Manager
    Sam Brody, Minecraft
  • Senior Art Director
    Martin Johansson, Mojang
  • Senior Brand Manager
    Harry Elonen, Mojang
  • Senior Producer
    Christine Platon, Mojang