Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Uteliggarkuvertet

Bakgrund.
Göteborgs Räddningsmission är en frivilligorganisation som hjälper hemlösa, missbrukare och andra utsatta. För Räddningsmissionen är julen den allra viktigaste tiden på året, eftersom vi människor blir lite extra givmilda då. Det är under den här perioden som den största delen av pengarna för hela årets verksamhet ska samlas in. Varje år skickar Räddningsmissionen ut ett brev till de som tidigare skänkt pengar, i hopp om att de ska skänka en slant till.

Problem.
Hur gör man i juletider för att få ett helt vanligt brev att sticka ut i mängden av julkort och reklam?

Lösningen.
Vi gjorde ett helt vanligt brev. Fast vi lät det ligga ute en natt, innan vi skickade iväg det för att illustrera hur tuff bara en natt på gatan kan vara. Brevet skickades ut till 1 500 hushåll i Göteborg dagarna före och efter jul.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Gunnar Skarland, Mattias Frendberg, Mimmi Andersson, Jan Eneroth, Albin Larsson
  • Copywriter
    Elisabeth Berlander, Micke Schultz, Ulrika Good, Johan Nerman
  • Formgivare
    Louise Christiansson
  • Originalare
    Elin Andreasson, Lena Björklund Henriksson
  • Produktionsledare
    Anna Troglin, Lena Kling, Monica N Persson
  • Projektledare
    Stig Lundstedt, Fredrik Toreskog
  • Varumärkesstrateg
    Johan Good
  • Web Director
    Robert German
  • Övrigt
    Anna Kling Hult, Lena Ekdahl