Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

Vac From the Sea

Dammsugare av återvunnen plast är bra. Dammsugare av plastöar är kanaloberoende.
Electrolux gröna mission: Producera dammsugare av 100% återvunnet material
Problem: Brist på återvunnen plast
Utmaning: Skapa emotionell relation till något så tråkigt som återvinning
Insikt: På land råder brist på återvunnen plast – i havet finns öar av plastskräp lika stora som Texas
Lösning: Samla plast från världshaven. Tillverka dammsugare av den.
Mål: Öka distributionen av nya Green Range-dammsugare. Skapa uppmärksamhet kring plastproblemet.
Resultat: Distribution: 300% ökad distribution av Green Range-dammsugare . Räckvidd: 110 miljoner.
ÖVRIGT
Alla delar av Electrolux involverat (VD/Design/R&D/sälj)
Utställningar i fler än 10 länder 2010-2012 t.ex. DaVinci Museet/Milano
Vunnit Håll Norge Rents miljöpris
Över 10 partnerorganisationer världen över som hjälp till att samla plast
KANALER
Förtjänade:
Medier: CNN, Wired, Discovery News, Design Boom, The Economist, AP, Reuters)
Ambassadörer: Ca. 10 miljöorganisationer, gästskribenter på blogg
Sociala medier: Tusentals referenser på Twitter/bloggar/Facebook
Event (t.ex. utställning, DaVinci Museet)
Köpta:
Event (t.ex. monter, IFA-mässan/Berlin)
Egna:
De fysiska dammsugarna
Corporate Web (www.electrolux.com/vacfromthesea)
Medarbetares Twitter/Facebook-kanaler
Intranet
VD-tal
Webbfilm
Säljfilm
Ambassadörer (VD, Vice VD Sustainability)
PR:
Pressmeddelanden/Tipsmail
Pressmaterial (Video News Release, skisser/studiofotografier på konceptdammsugare)
Några av världens främsta NGO:s har uttryckt önskemål om samarbete.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Carl Fredrik Holtermann
  • Copywriter
    Devi Brunson
  • Creative Director
    Jonas Bodin
  • Executive Creative Director
    Tom Beckman
  • Originalare
    Fredrik Olsson
  • Planner
    Kerem Yazgan
  • Produktionsledare
    Karin Schollin
  • Projektledare
    Mattias Ström
  • Uppdragsgivare
    Cecilia Nord
  • Varumärkesstrateg
    Marcus Wenner