Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Vad ska du göra?

Försvarsmakten försvarar Sverige, landets självständighet och vår frihet att leva som vi själva väljer. Dygnet om, året om. I rymden, i luften, till sjöss, på marken och på nätet.

För att kunna leverera på sina uppdrag i samhällets snabba utveckling är Försvarsmakten beroende av att hela tiden rekrytera ny och rätt talang som ser en längre framtid inom Försvarsmakten. Dessvärre har intresset för Försvarsmakten hos målgruppen unga kvinnor inte ökat i samma takt som övriga populationen, fastän de är en prioriterad målgrupp.

Samtidigt finns det många starka varumärken från näringslivet som konkurrerar om kvalificerade kvinnor som precis har tagit studenten. Parallellt befinner sig unga kvinnor på en plats i livet där valen är många, med möjligheter till spännande och utvecklande erfarenheter, som inte leder deras tankar till Försvarsmakten.

För att attrahera fler unga kvinnor till Försvarsmakten tog vi utgångspunkt i den frihet som många ungdomar befinner sig i. Alla dessa val som ligger framför dom. Alla möjligheter. Alla planer. För vad ska man egentligen göra efter studenten? Flytta hemifrån? Backpacka? Plugga vidare? Alla dessa val som friheten erbjuder, är samma frihet och samma val som Försvarsmakten ämnar att försvara.

Baserat på detta skapade vi kampanjen Vad ska du göra? som tar ungdomars perspektiv för att visa på vilka unika erfarenheter du får, när du väljer att starta vuxenlivets resa tillsammans med Försvarsmakten.

59% av unga kvinnor påverkades positivt till att uppleva Försvarsmakten som jämställd och hela 30% sade att de blev mer intresserade av Försvarsmakten som arbetsgivare efter kampanjen.

Arbetsgrupp

  • Marknadschef
    Johan Landeström, Försvarsmakten
  • Projektledare
    Anders G Jansson, Försvarsmakten
  • CCO
    Andreas Dahlqvist, NORD DDB
  • Creative Director
    Hanna Stenwall, NORD DDB
  • Projektledare
    Nicole van Rooij, NORD DDB
  • Strateg
    Johan Rynell, NORD DDB
  • Produktionsledare
    Carin Lagergren, NORD DDB
  • Art Director
    Nina Friman, NORD DDB
  • Copywriter
    Urban Wirdheim, NORD DDB
  • Grafisk design
    Fredrik Kjellström, NORD DDB
  • Byråproducent
    Jacob Fagerström, HOUSE
  • Executive Producer
    Sophie Tamm, New Land
  • Producer
    Dea Saračević, New Land
  • Regissör
    Marcus Ibanez, New Land
  • Fotograf
    Märsta Thisner, Bad Land