Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Vattenfall Brand Reset

Vattenfall lanserade 2017 ett nytt löfte ”Fossil free living within one generation”. Ett löfte som krävde en total omställning. År 2017 var tilliten till Vattenfall urholkad och varumärket förknippades med smutsiga kolaffärer och skandalbonusar. För att återvinna förtroendet sattes ett nytt kommunikationskoncept och en helt ny identitet. En identitet som visuellt skulle bevisa att Vattenfall hade valt en ny riktning.

Centralt i förändringen var den 30 år gamla symbolen. En symbol som nu fått ett renare och mer balanserat uttryck. Symbolen visar nya Vattenfalls förmåga att se saker i ett större och mer långsiktigt perspektiv. Symbolen optimerades för digitala och rörliga kanaler.

Ordbilden ritades om. Ett typsnitt specialritades i fem vikter. Över 200 nya ikoner skapades. Ett nytt bild-och illustrationsmanér sattes med fokus på människan och de långsiktiga lösningarna.

Lanserat i april 2018, i 8 länder, nådde Vattenfall all-time high in preference, sedan 2012, i december.

Arbetsgrupp

  • Creative Director Design, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Linnéa Lofjord
  • Design Director, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Cecilia af Petersen
  • Creative Designer and Typography Artist, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Martin Andersson
  • Creative Designer and Art Director, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Frida Everling
  • Digital Director, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Fredrik Wallgren
  • Senior Brand Strategist and Business Director, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Michael Hollesen
  • Projektledare, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Carina Lockhart
  • Produktionsledare, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Pernilla Lagerquist
  • Digital Director (UX), NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Anna Johansson
  • Junior Creative Designer, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Sandra Raninen
  • Art Director, NORD DDB Stockholm
    Peter Danielsson
  • CCO, NORD DDB Stockholm
    Andreas Dahlqvist
  • Planner, NORD DDB Stockholm
    Elias Betinakis
  • Junior Creative, NORD DDB Stockholm
    Anna-Emilja Salonen
  • Junior Creative, NORD DDB Stockholm
    Ida Jonsson
  • Digital Designer, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Jesper Lifvendahl
  • Senior Final Art, NORD ID / NORD DDB Stockholm
    Jörgen Blixell
  • Art Buyer, House Agency
    Camilla Nedfors
  • Photographer, Felix Odell
    Felix Odell
  • Photographer, Brendan Austen
    Brendan Austen
  • Typography Production, Pangea
    Pangea
  • Illustrator, Daniel Carlsten
    Daniel Carlsten
  • Production (Film), House Agency
    House Agency
  • Sound Identity, Plan 8
    Plan 8
  • CEO, Vattenfall
    Magnus Hall
  • Head of Communications Vattenfall, Vattenfall
    Karin Lepasoon
  • Vice President Brand Vattenfall, Vattenfall
    Paco Liebrand
  • Brand Director Vattenfall, Vattenfall
    Carole Lindmark
  • Brand Manager Vattenfall, Vattenfall
    Boris Schirmer
  • Brand Manager Vattenfall, Vattenfall
    Ingrid Blanck
  • Project Manager Brand Vattenfall, Vattenfall
    Paul Morel
  • Brand Manager Positioning Vattenfall, Vattenfall
    Ulrika Norström
  • Brand Strategist Vattenfall, Vattenfall
    Annika Appeltofft
  • Marketing Coordinator Vattenfall, Vattenfall
    Minna Romberg
  • Brand Manager Vattenfall, Vattenfall
    Andrine Nordby
  • Brand Intelligence Manager Vattenfall, Vattenfall
    Dan Roupe
  • Senior Consultant Vattenfall, Vattenfall
    Nick Dunn