Vattenfall lanserade 2017 ett nytt löfte ”Fossil free living within one generation”. Ett löfte som krävde en total omställning. År 2017 var tilliten till Vattenfall urholkad och varumärket förknippades med smutsiga kolaffärer och skandalbonusar. För att återvinna förtroendet sattes ett nytt kommunikationskoncept och en helt ny identitet. En identitet som visuellt skulle bevisa att Vattenfall hade valt en ny riktning.
Centralt i förändringen var den 30 år gamla symbolen. En symbol som nu fått ett renare och mer balanserat uttryck. Symbolen visar nya Vattenfalls förmåga att se saker i ett större och mer långsiktigt perspektiv. Symbolen optimerades för digitala och rörliga kanaler.
Ordbilden ritades om. Ett typsnitt specialritades i fem vikter. Över 200 nya ikoner skapades. Ett nytt bild-och illustrationsmanér sattes med fokus på människan och de långsiktiga lösningarna.
Lanserat i april 2018, i 8 länder, nådde Vattenfall all-time high in preference, sedan 2012, i december.