Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Vem bryr sig?

Försvarsmakten iscensatte ett scenario för att ta reda på hur långt vi egentligen är beredda att gå för varandra. En person låstes in i en box i Stockholm. Han gick med på att sitta där tills någon frivilligt tog hans plats. En gång varje timme öppnades en dörr, om någon var där fick han lämna boxen. Boxen streamades live på en kampanjsite från vilken folk inte kunde göra något för att hjälpa personen. Inga statusuppdateringar hjälpte och ingen tweet gjorde någon skillnad. Det enda sättet att hjälpa personen var att fysiskt ta platsen själv. Under totalt 89 timmar offrade 74 personer sin egen frihet för att hjälpa någon de aldrig träffat. Eventet började snabbt diskuteras i sociala media och på bara fyra dagar hade kampanjsiten över 100000 besökare. Vi hade startat en diskussion i målgruppen men också bevisat att det finns många som är beredda att offra sin egen bekvämlighet för att hjälpa andra. Av 1430 tjänster och ett mål på 4300 ansökningar fick Försvarsmakten in 9930 ansökningar.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Daniel Mencák, Lisa Granberg
  • Copywriter
    Jeff Salomonsson, Martin Lundgren
  • Creative Director
    Fredrik Simonsson, Magnus Jakobsson
  • Faktor
    Anna Hellenberg
  • Kundansvarig
    Johan Dannemann
  • Ljud
    Redpipe/Plop
  • Originalare
    Patrik Pagreus
  • Planner
    Adam Sandahl, Cornelia Wangel
  • Producent
    Mattias Coldén
  • Produktionsledare
    Tina Munck
  • Projektledare
    Sandra Kaludjercic Bergman
  • Retusch
    Christian Björnerhag
  • Uppdragsgivare
    Anders Sjödén, Annika Ivner, Johannes Hellqvist
  • Web Director
    Robin Karlsson
  • Webbproducent
    Elisabet Halming
  • Webbutvecklare
    Sebastian Ross