Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Weekday tickets

Operans besökare blir allt äldre och färre. Vår uppgift var att sälja biljetter till en ny, yngre målgrupp.
Problemet är att Kungliga Operan är en miljö där nya besökare varken känner sig välkomna eller bekväma, och den vanligaste frågan är: Vad ska man ha på sig?
Vår tanke var därför att bryta ned klädkodsbarriären och visa att alla är välkomna, även utan pärlcollier och minkpäls.
Så föddes idén om Weekday Tickets, ett samarbete mellan Kungliga Operan och Weekday. Samarbetet innebar en t-shirtkollektion i begränsad upplaga, där varje t-shirt var en biljett till balettföreställningen Manon. Motivet på t-shirten var inspirerat av temat på föreställningen: kärlek.
Samarbetet genomfördes i PR, print och ett butiksevent där två dansare framförde ett smakprov från föreställningen. Men det viktigaste medievalet var förstås själva t-shirten: en tydlig symbol, en ny kanal, en biljett nya kunder ville köpa, och ett fysiskt bevis från Operan att det är okej att komma som man är.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Tomas Jonsson, Ted Mellström
  • Copywriter
    Tove Eriksen Hillblom
  • Creative Director
    Andreas Dahlqvist
  • Designer
    Leo Drakenberg Renander, Thomas Miller
  • Faktor
    Anna Hellenberg
  • Kundansvarig
    Niclas Melin
  • Planner
    Karl Wikström
  • Produktionsledare
    Tina Munck
  • Projektledare
    Linda Eriksson
  • Senior Designer
    Linnéa Lofjord, Eva Aggerborg
  • Uppdragsgivare
    Malin Mellberg