GULDÄGGET 2021 – OCH DE NOMINERADE ÄR...

Björn Ståhl, Guldäggets juryordförande 2021, pratar minnen, kreativitet och Guldäggets betydelse

Hej Björn Ståhl, Guldäggets juryordförande 2021!
Först och främst, hur mår du?
Bara fint. Var lite matt i några veckor efter min Covid men nu är jag 100% tillbaka sen några månader tillbaka. Har haft tur.
Vad önskar du se hos de bidrag som tävlar?
Som alltid originalitet i första hand. Sedan grymt hantverk o bra bakomtänk. Det bästa i Sverige ska kunna tävla med det bästa i världen.
I och med covid-krisen, tror du att juryn kommer att behöva se på den kreativitet som skapats under 2020 på ett nytt sätt?
Nä, det tycker jag inte. En bra idé är en bra idé, det gäller såklart fortfarande. Världen har ju tex sett en hel del Coronabaserad kommunikation men en halvbra Coronaidé är ju inte en bra idé. Och jag tror att alla känner igen kvalitet när man ser det.
Du har varit med länge i branschen – vad har Guldägget betytt för dig personligen?
Guldägget har alltid varit en av dom få tävlingar som jag hela tiden strävat efter att ha nåt riktigt bra att skicka in till. Man kan följa min utveckling först genom Guldägget och sedan via en del internationella framgångar. Jag har haft tur här med.
Har du någon särskilt minne från Guldäggets alla galor?
Ja då, flera stycken. När jag vann mitt första ägg, ett silver i början på 90-talet. På den tiden fick man gå upp på scen o hämta det, men när det ropades ut trodde jag att jag hört fel så jag ”ville inte göra bort mig” o satt kvar. Det blev lite kalabalik tills nån jag kände ropade att jag skulle gå upp o först då fattade jag. Sen första Guldet är ju såklart speciellt också. Det kändes stort, har sparat bilagan hemma. Sen är väl detta min åttonde gång i juryn och det är något jag alltid uppskattat.
Guldägget fyller 60 år 2021 – om du tittar tillbaka på alla Guldäggsvinnare genom tiderna, vilken står ut som en favorit för dig?
Jag ser ju gärna att det som vinner i Ägget också kan stå sig internationellt. Ett sånt jobb är Johan Rencks H&M film med Lagerfeld från början av 2000-talet, jag fick en riktig aha-upplevelse när jag såg den. Lilla Sverige kunde göra reklam som såg ut som den kom från Madison Avenue. Tidigare hade ju tex Diesel tagit för sig mycket, det var ju gjort efter svensk minimalistisk/ironisk/lågbudget mall, som var stort då, och inget fel med det men det var det svenska sättet. Om jag måste välja något enstaka så är Epic Split är kanske det bästa svenska jobb som någonsin gjorts, där gjorde dom allt rätt.
Inlämningen till Guldägget öppnar den 1 december 2020, med deadline den 3 februari 2021, och medlemmar i KOMM som inte har tävlat de senaste tre åren får skicka in ett (1) bidrag kostnadsfritt.

 
Fler essäer

Missa inte nya essäer: Följ Guldägget på Facebook, Twitter eller iCal