Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Invigning “Vem syns?” i Hötorgets tunnelbana

Välkommen till en fotografisk utställning om över- och underrepresentation i svensk reklam 27 april – 3 maj på perrongen i Hötorgets tunnelbanestation.

Varje dag berättar annonser och reklamfilmer för dig vad som är normalt. Hur en normal kropp ser ut, vad en normal sexualitet är och vilka personer en normal familj består av.
Så vad betyder det att nästan alla kroppar vi ser i reklamen är unga, smala och utan funktionsnedsättningar? Vad får det för konsekvenser att majoriteten av alla kärlekspar i reklamens värld är heterosexuella? Spelar det någon roll att stort sett alla människor som visas i reklamen är vita? Och vems är egentligen ansvaret?
Reklam kan skapa normer. Reklam kan krossa normer.

Välkommen till ett samtal om vem som får synas i svensk reklam.

Läs mer om projektet på vemsyns.nu/

 

Mer om utställningen:
Varje dag utsätts den genomsnittlige svensken för 200 reklambudskap. Budskap och bilder som påverkar oss. Inte bara till att vilja äta hamburgare, köpa ny bil eller flytta till Nyköping. Vad vi ser i reklamen påverkar även vår bild av oss själva och människor i vår omgivning. Reklamen påverkar vem vi ser som vacker, ful, konstig eller helt normal. Med det här projektet vill vi ge dig ett par normkritiska glasögon att se på svensk reklam med.

Sedan 1961 belönar Guldägget Sveriges bästa kommunikation. Kommunikation som vågar testa gränser och bryta ny mark. Det här gör vi i syfte att höja nivån på svensk reklam och föra branschen framåt. För vårt arbete som kreativ och innovativ bransch tar aldrig slut. Det väntar alltid fler gränser och ännu nyare mark i horisonten.
I år använder vi därför Guldägget även till att lyfta viktiga frågor om reklamens makt och ansvar i samhället. Vi vill föra ett samtal om framtidens goda kommunikation med såväl näringslivet, vår egen bransch som allmänheten. Tillsammans har vi möjlighet att visa hur god reklam inte bara kan sälja produkter och tjänster utan även vara en god kraft i samhället.

Jessica Bjurström