Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr >

Nominerade: Niobladsblomman

FÖRUTSÄTTNINGAR OCH UTMANING:

De tuffa ekonomiska tiderna gjorde att Majblomman fick in rekordmånga ansökningar från barnfamiljer som bad om stöd. För att kunna hjälpa fler behövde vi sälja fler Majblommor än någonsin. Trots att majblomman är en folkkär symbol känner allt för få till att de arbetar för att motverka barnfattigdom. Människans vilja att skänka pengar är starkt kopplad till förståelsen för syftet. Därför blev det avgörande att knyta vårt syfte närmre Majblommans symbol, för att fler ska förstå varför det är viktigt att köpa den. Som ideell organisation var det avgörande att få ut vårt budskap med hjälp av PR.

KREATIV INSIKT:

Svaret låg gömt i själva blomman: i Sverige lever 1 av 10 barn i fattigdom. Majblomman har 10 blomblad.

Inför den traditionsenliga avtäckningen av årets färg såg vi en möjlighet att rikta om mediernas berättelse. Istället för att berätta om årets färg ville vi att de enkelt skulle kunna sprida frågan om barnfattigdom istället.

LÖSNING:

För första gången på 100 år ändrade vi majblommans ikoniska form. 1 av 10 blomblad togs bort för att belysa att 1 av 10 barn lever i fattigdom, och vi hade en ny produkt som på ett effektfullt sätt visualiserade problemet och lösningen på samma gång.

Niobladsblomman lanserades som en limiterad utgåva på årets fattigaste dag. Den nya designen förflyttade majblomman från ett gulligt vårtecken – till ett inlägg i samhällsdebatten och en tydlig symbol för att bekämpa barnfattigdom. Den tydliga symboliken gjorde att press, radio, TV och influencers enkelt kunde sprida vidare vår sak i både traditionella och sociala kanaler. Att det dessutom var en fysisk produkt gjorde alla som bar den till ambassadörer för vårt budskap.

RESULTAT:

Den lilla ändringen fick enorm respons. +120 nyhetsartiklar skrevs om Niobladsblomman med en potentiell räckvidd på 73.5M. Medier som SvD, Aftonbladet, Sydsvenskan, GP och TV4 lyfte alla symboliken i den nya blomman redan på rubriknivå. Bara i SR gjordes 16 unika inslag.

Samtidigt skapades ett samtal om barnfattigdom på sociala medier. Vissa delade egna erfarenheter, andra sa att de nu förstår varför Majblomman finns.

Trots att Niobladsblomman kostade 100 kronor, 70 kronor mer än den traditionella, såldes 60.000 stycken. Dessutom blev lika många människor bärare av detta viktiga budskap. Däribland Drottning Silvia.

Statistiken i blomman talade sitt tydliga språk och bidrog till ett historiskt försäljningsrekord på 90 miljoner kronor. 14 Mkr mer än rekordåret 2023. Redan första dagen ökade försäljningen med +40%.

Viktigaste resultat av allt: Majblomman kan nu hjälpa fler barn i behov.

Arbetsgrupp

  • Generalsekreterare
    Åse Henell, Majblomman
  • Projektledare
    Anna Larsson, Majblomman
  • Projektledare
    Ann Spennare-Bengtsson, F&B
  • Produktionsledare
    Helena Lignell, F&B
  • Produktionsledare
    Ewa Edlund, F&B
  • Art Director
    Julia Holtback Yeter, F&B
  • Art Director
    Sophia Lindholm, F&B
  • Copywriter
    Daga Simonsson, F&B
  • Designer
    Chanelle Kazemi, F&B
  • Designer
    Christopher Ek, F&B
  • Strateg
    Maria Hallenborg, F&B
  • PR
    Julia Sjödin, F&B
  • F&B Inhouse
    Production Company
  • Projektledning
    Anna Johäll, Superstudio
  • Idéarbete
    Andreas Nilsson/Patrik Johäll, Superstudio
  • Regi
    Andreas Nilsson, Superstudio
  • CGI
    Andreas Nilsson/Robert Melander, Superstudio
  • Edit & Grade
    Andreas Nilsson, Superstudio
  • Retusch
    Gabrielle Greet, Superstudio
  • Music & Sound
    Carl-Philip Ström
  • Mediabyrå
    OMD