Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr > Reklamköpare, hör upp! Ansök om din Inspirator 200cr >

Nominerade: Prezzburoni

Det sägs att man äter med ögonen. Men visst kan man väl köpa kanelbullar med öronen?
För att sticka ut ur det kommersiella bruset bestämde vi oss för att skapa ett soundtrack för kanelbullens dag i allmänhet, och Pressbyråns försäljning av kanelbullar i synnerhet. Med Italo-disco-scenen som inspiration skrev vi ”Bullatelle Canelle” för att kunna gå i radio, agera soundtrack till kampanjens olika delar, och spelas live i alla Pressbyråns 300 butiker dagen till ära (ca 300 000 besökare) – den 4e oktober. Hitvarning? Jo tack, låten fick +50 000 streams (på alla plattformar) och nynnades glatt överallt från kontorshotell till skolgårdar. Pressbyrån (förlåt vi menar Prezzburoni) fick ett PR-värde av över 5 miljoner kronor, brand likingen gick upp 46 % och vi sålda rekordmånga kanelbullar. (En ökning med hela 86 % jämfört med året innan, som för övrigt var ett bra sälj-år i sig.) Summa summarum: Underskatta aldrig en fånig låt på låtsas-italienska om du vill vinna kriget om svenska kanelbullekonsumenter.

**Men det är väl bara att trycka på en knapp eller?**
Låten komponerades och producerades av arbetsgruppen själva med hjälp av analoga och digitala tekniker och släpptes Milli Vanilli-style under det påhittade bandet P. Buroni. Genom ett distributionsavtal med Sony Music Publishing gjordes singeln tillgänglig på alla stora musikplattformar. Omslag, limiterat vinyl-släpp, fejkad skivbolagssajt på Italienska och folk som slåss om vinylskivan på Discogs – ingick också i mixen. Låttexten skrevs på akademisk hitte-på-Italienska och innehöll rader som “Jag älskar kanelbullar mer än min mamma. Speciellt dom från Pressbyrån”. Ai verktyg användes för att generera 100-tals versioner av melodi och sång som sedan stem-separerades, förvrängdes och om-arrangerades innan det klipptes ihop till ett skelett av en 3 minuters poplåt. Efter detta adderades analoga instrument och effekter för hand på gammal hederlig väg i Ableton Live, innan låten mixades och mastrades.

Arbetsgrupp

  • Songwriter / Producer
    Joakim Khoury, Åkestam Holst NoA
  • Art Director
    Folke Kühlhorn, Åkestam Holst NoA
  • Art Director / Creative Director
    Joakim Khoury, Åkestam Holst NoA
  • Copywriter
    Henrik Billing, Åkestam Holst NoA
  • Copywriter / Creative Director
    Daniel Vaccino, Åkestam Holst NoA
  • Client Director
    Natalie Pehar N’Doye, Åkestam Holst NoA
  • Account Manager
    Bella Lagerquist, Åkestam Holst NoA
  • Planner
    Patrik Lundberg, Åkestam Holst NoA
  • Creative Designer
    Sara Bellafesta, Åkestam Holst NoA
  • Co-Director of Sync Scandinavia
    Viktor Waldås, Sony Music Publishing Scandinavia
  • Mastering
    Magnus Lindberg, Magnus Lindberg Productions
  • Marknad & kommunikationschef
    Lennart Schultz, Pressbyrån/Reitan Convenience
  • Campaign Manager
    Pernilla Norberg, Pressbyrån/Reitan Convenience
  • Content Manager
    Gabriella Matheny, Pressbyrån/Reitan Convenience
  • PR
    Harris Lukeman, Pressbyrån/Reitan Convenience