Guldägget är Sveriges största tävling i kreativ kommunikation. Den startade 1961 och är därmed också Sveriges äldsta.
Guldägget lyfter fram kommunikation ur kreativ synvinkel. Vinnarna belönas alltså för att de har skapat den bästa, mest nyskapande och smartaste kommunikationen under föregående år.
Guldägget har en därför en viktig roll som inspirationskälla och plattform för diskussion. Det ger också våra uppdragsgivare möjligheten att se och uppleva skillnaden mellan medelmåttig kommunikation, och den som är nyskapande, kraftfull och engagerande.
Målet är att vi i Sverige för varje år som tävlingen genomförs, ska bli modigare, mer kreativa och ännu bättre på att kommunicera.
Guldägget drivs och genomförs av Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm. Tävlingen belönar bidrag som är producerade av en svensk byrå/uppdragsgivare och är uppdelad i 15 kategorier: Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Effekt, Förpackningsdesign, Grafisk Form, Hantverk, Identitetsdesign, Innovation, Integrerat, Kortare Filmer, Längre Filmer, PR och Utomhus.
Priserna – Guldägg, Silverägg och Diplom – utses av en jury som består av 58 jurymedlemmar, inklusive en juryordförande. Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen:
Guldägget delar även ut fem specialpriser:
Vinnarna koras på Guldäggsgalan som arrangeras varje år kring påsk, därav namnet.
Guldäggsvernissagen äger rum omkring en månad innan Guldäggsgalan. På vernissagen presenteras de bidrag som juryn har valt att nominera. Alla dessa kommer att belönas med minst diplom vid den kommande Guldäggsgalan.