GULDÄGGET 2017

Tävlingskategorier

Guldägget består av 15 kategorier och fem specialpriser. Här hittar du all information om dem samt hur man deltar.


Guldäggets tävlingskategorier

Guldägget bedömer i Sverige producerade bidrag inom kommunikationsområdet i femton kategorier: Annonsering, Audio, Digitalt, Direkt, Event, Film, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Integrerat, Innovation, Mobilt, Onlinefilm, PR, och Utomhus.

Utmärkelserna Guldägg, Silverägg och Diplom delas ut till både uppdragsgivare och byrå.

ANNONSERING

Kategorin Annonsering innefattar annonser i tryckta eller digitala tidningar. Annonser kan lämnas in som enstaka alster eller kampanjserier.

AUDIO

Kategorin Audio innefattar bidrag som är publikt framförda i radio eller webbradio samt andra digitala format som t ex en podd. (Observera att det måste finnas ett företag eller en organisation bakom podden. Det är det kommersiella innehållet som belönas, inte det redaktionella.)

Digitalt

Kategorin Digitalt innefattar lösningar för varumärken som utnyttjar kraften i den digitala tekniken. Det kan vara sajter, interaktiva verktyg, banners, interaktiva installationer och sociala plattformar.

Direkt

Kategorin Direkt innefattar bidrag som kommunicerar direkt med en tydligt definierad målgrupp. 
Kommunikationen ska ske direkt från avsändaren till en enskild person eller tydlig grupp via fysiska eller digitala utskick.
Den ska också innefatta någon form av interaktion inom enheten.

Här ber vi dig motivera varför ditt bidrag är relevant för bedömning i just denna kategori.

Event

Kategorin Event innefattar bidrag där det fysiska eller digitala mötet mellan avsändare och målgrupp står i centrum. Det går tävla med såväl hela event som enskilda delar.

Här ber vi dig motivera varför ditt bidrag är relevant för bedömning i just denna kategori.

Film

Kategorin Film innefattar filmer där utrymme köpts på biografer eller någon av de linjära TV-kanalerna.

Förpackningsdesign

Kategorin Förpackningsdesign innefattar hur ett varumärket gestaltas i form av fysiska förpackningar av produkter eller tjänster, men också tryckt material. Det kan vara förpackningar, böcker, affischer och magasin.

HANTVERK
Kategorin Hantverk innefattar bidrag där nivån på det visuella eller audiovisuella hantverket lyfter bidraget. Här handlar det inte om idén utom om finishen och kärleken till detaljerna.

(OBS! I denna kategori kan även bidragslämnare som inte haft direktkontakt med slutkund tävla.)

Kategorin är indelad i tre underkategorier:

Digitalt
Digitala enheter för mobil, dator och installationer.

Film/ljud
Film för TV, bio, webb eller event. Ljudanläggningar av filmer eller sajter. Radioreklam.

Bild
Fotografier och illustrationer oavsett medium.

IDENTITETSDESIGN
Kategorin Identitetsdesign innefattar identitetsprogram för företag, organisationer, produkter eller tjänster. Det innebär gestaltningar av varumärkets identitet utifrån en stark grundidé med strategisk höjd som tar sig i uttryck i alla varumärkets kontaktytor, både fysiskt och digitalt.

Det kan vara i form av grafiska, digitala eller rörliga identitetsprogram, samt olika former av fysiska, kommersiella miljöer, som t.ex. utställningar och restaurangkoncept.

Innovation

Kategorin Innovation innefattar bidrag som utvecklar och/eller introducerar ett helt nytt sätt att kommunicera kring varumärket. Det kan till exempel vara en medialösning, produkt, en tjänst eller en affärslösning.

Här ber vi dig motivera varför ditt bidrag är relevant för bedömning i just denna kategori.

Integrerat

Kategorin Integrerat innefattar kommunikation med förmågan att integrera ett och samma koncept i omvärlden genom flera olika kanaler – där varje kanals unika fördelar använts på ett sammanhållet sätt.

Mobilt

Kategorin Mobilt innefattar kommunikationslösningar som utnyttjar mobilitetens möjligheter, där den mobila enhetens funktioner och/eller tillgänglighet används.

Onlinefilm

Kategorin Onlinefilm innefattar all film för internet där det finns en tydlig uppdragsgivare och avsändare. Oavsett om uppdragsgivaren betalat för visningen eller inte.

PR

Kategorin PR innefattar bidrag som använt förtjänade kanaler på ett kreativt sätt för att förstärka relationerna mellan ett varumärke och dess kunder.

Här ber vi dig motivera varför ditt bidrag är relevant för bedömning i just denna kategori.

Utomhus

Kategorin Utomhus innefattar stortavlor, pelare, trafikreklam, digitala utomhusenheter och andra traditionella utomhusmedia. Enheter kan lämnas in som enstaka alster eller kampanjserier.

 

OBS! Beskrivningarna ovan ska ge en vägledning om vad som kan skickas in till respektive kategori och vad som där belönas. Ett bidrag kan skickas in till flera kategorier.

Vid frågor, kontakta Guldäggskansliet, info@guldagget.se


Specialpriser

Guldägget har utöver de 15 kategorierna fem specialpriser: Platinaägget, Guldblick, Guldskrift, Kycklingstipendiet och Titanpriset. Priserna delas ut på Guldäggsgalan.

Platinaägget – Guldäggets Hall of Fame

Bra kommunikation är oftast frukten av ett lagarbete. Men över en längre tidsperiod går det otvetydigt att urskilja människor som med sin begåvning och personlighet mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige. Platinaägget instiftades därför 1975 och vinnaren utses av Platinaakademien.

Guldblick

För att uppmuntra till högre kvalitet och större uppfinningsrikedom inom svensk kommunikationsformgivning har Guldägget instiftat Guldblick. Guldblick premierar god Art Direction och tilldelas den kreatör som gjort det mest imponerade formgivningsjobbet under föregående år.

Priset utdelas år 2017 för första gången. Tävlingsbidrag är alster som producerats och publicerats i Sverige under 2016. Vinnaren av Guldblick utses av Guldblicksakademien med Tove Langseth som ständig sekreterare samt sex andra välmeriterade art directors.
Priset delas ut på Guldäggsgalan och ansökan är gratis.

Bidragen skickas in digitalt i den form som bidraget har publicerats under 2016, t.ex. tidningsannons, film eller annan enhet.

Inlämningen för Guldblick 2017 öppnar den 17 januari 2017 med deadline fredag den 10 februari.

GULDSKRIFT
För att uppmuntra till högre stilistik kvalitet och språklig kreativitet i svensk kommunikation har Citypaketet instiftat Guldskrift. Guldskrift tilldelas den copywriter som bidragit med den bästa kommunikationstexten under föregående år.

Priset utdelas år 2017 för tjugotredje gången. Tävlingsbidrag är alster som producerats och publicerats i Sverige under 2016. Vinnaren av Guldskrift utses av Guldskriftsakademien med Anna Qvennerstedt som ständig sekreterare samt de sex senaste vinnarna.
Priset delas ut på Guldäggsgalan och ansökan är gratis.

Bidragen skickas in digitalt i den form som bidraget har publicerats under 2016, t.ex. radiospot, film eller tidningsannons.

Inlämningen för Guldskrift 2017 öppnar den 9 januari 2017 med deadline fredag den 10 februari.

Guldskriftsakademin nominerar tre bidrag till Guldskrift som offentliggörs på nomineringsvernissagen.

Kycklingstipendiet

För att uppmuntra nya, begåvade kreatörer har Sveriges Kommunikationsbyråer instiftat Kycklingstipendiet som ger tre stipendiater 20 000 kronor var. Pengar som ska användas till att utvecklas ytterligare inom sitt område.

Stipendiet kan sökas av studenter eller personer som varit verksamma inom PR, reklam, formgivning, design, illustration, film etc. i max 3 år – oavsett yrkesroll. De tre stipendiaterna utses av art directors och copywriters från byråbranschen, lärare från reklam- och/eller designskola, samt en av fjolårets vinnare. Det krävs inga färdiga, publicerade jobb för att söka. En genomarbetad mapp från skolan går lika bra som stora kampanjer för etablerade varumärken. Förmågan att göra bra jobb för tunga uppdragsgivare kan räknas som merit, men udda produktioner för små kunder fungerar också. Det är talang, idéhöjd och personligt uttryck som avgör.

Om du vill söka Kycklingstipendiet så tänk på följande:

  1. NYSKAPANDE. Välj ut dina bästa idéer och jobb, hellre färre jobb som du är riktigt stolt över och som känns spännande än jättemånga som är halvbra. Till Kycklingstipendiet letar vi efter talangerna som känns som en frisk och spännande fläkt för branschen. Nytt! Oväntat!
  2. PAKETERINGEN ÄR VIKTIG. Idéerna är givetvis viktigast, men värt att fundera över inramningen av dem. Här har du också en chans att visa på att du hanterar ord och/eller det visuella extra bra.
  3. PERSONLIGT. Återigen, idéerna är det som bedöms men tänk på att du sammantaget också ger en bild av dig själv som person.

 

Inlämningen för Kycklingstipendiet 2017 öppnar den 9 januari 2017 med deadline måndag den 27 februari.

Titanpriset

Titanpriset går till nyskapande och innovativ kommunikation som inspirerar människor både i och utanför branschen. Titanpristagaren ska ha brutit konventioner och skapat nya förutsättningar för hur företag och organisationer kan agera i samhället. Titanpriset utses av Sveriges Kommunikationsbyråers styrelse.