Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Anders Wester

Juryns motivering:
När man gör en genomgång av svensk reklambranschs stora framgångar under de senaste trettio åren, är det ett namn som förvånar lika ofta
som det dyker upp. Anders Wester.
Förvånar därför att de belönade kampanjer som bär hans namn inte bara flyttat gränser och är minnesvärda på flera vis, utan för att han är så mångfacetterad i
sina uttryck.
Ena stunden en folkligt burlesk reklamare som i jobben för Norsk Hydro med humorn som verktyg lärde svenskarna att norsk oljeutvinning var att ta på allvar.
Eller som Expressens envetna geting vilken Anders med hjälp av copywritern Jan Switz’ snärtiga penna gav nytt liv och som svenska folket älskade.
Medan man andra gånger slås av häpnad över den banbrytande estetiken i de guldäggsvinnande årsredovisningarna för Proventus. Där Anders med illustratören
Mats Gustavson gjorde årsredovisningen till något som kunde pryda inte bara skrivbord utan även coffee tables.
På samma sätt drabbas betraktaren av Judiska Teaterns gestaltning i form av affischer, program och böcker av en förundran över pricksäkerheten i tonläget.
Formgivaren Anders Wester visar att han har gehör för det som hör kulturen till.
Eller som när Sverige fick en nytt jeansmärke i början av 80-talet. Svenska jeans hade vi sett tidigare, men aldrig någon svensk jeansreklam som gjorde
konsumenten till hjälte och modell. Chosefritt, enkelt, elegant och svartvitt genom fotografen Walther Hirschs kameralins. Ett helt nytt tilltalssätt för svensk
modereklam, tyckte vi när Dobbers svenska jeans presenterades med dokumentär prägel; trovärdig och äkta, samtidigt som den bjöd in betraktaren.
Från de svenska kassettbanden Tracks till Ericsson Mobile Phones har Anders Wester hjälpt svenska företag att hitta sitt eget uttryck; ofta genom att finna deras
sanna ursprung, eller själ som somliga föredrar att kalla det.
Han har bidragit till att ge legendariska byråer som Arbmans och Hall & Cederquist en ny dimension, som de hade det goda omdömet att välkomna.
Det är väl alldeles inihelvete självklart att Anders Wester ska ha en plats i PlatinaAkademin!

Wester4 Wester 3 Anders Wester3 wester3 Anders Wester2 Anders Wester