Juryns motivering:
Jag minns att jag för kanske tio år sedan läste en annons för Gröna Konsum, som jag önskade att jag skrivit själv. Så gärna att jag var tvungen
att ta reda på vem av ”bröderna på parnassen” som nu börjat jobba med Konsum. Det visade sig vara en tjej, ännu en av dessa duktiga som knackar på – men en
som inte försvann, vilket många av hennes systrar tyvärr gjort. Vi hade behövt dem; alla vi som skriver och behöver hjälp att hålla mot i floden av förenklad,
fördummande reklampoesi, alla art directors som behöver idéstarka, skrivglada men samtidigt kloka, strategiskt tänkande partners att hålla i hand när ritstiftet
slinter, alla projektledare som drömmer om vettiga, sansade, konstruktiva kundmöten. För att inte tala om alla (?) kunder som vet att halva sanningen om det egna
företaget, dess produkt eller tjänst är en känsla. Branschen och dess uppdragsgivare hade behövt fler duktiga kvinnliga copywriters. Som kan tänka, känna, skriva
och berätta. Som Anna. Den som varit med ett tag vet att de flesta som försöker inte kan skapa guldägg åt sina uppdragsgivare, än mindre en hel korg. Ännu mer
sällan i skiftande team, för många uppdragsgivare, i skilda media, under en lång följd av år – som Anna visat sig kunna. Platinaäggets stadga sammanfattar all
denna sällsynta kombination av talanger lite torrt till ”till den som starkt bidragit till att höja reklamens kvalitet i Sverige”. Den som vill studera Annas meriter
ombeds att t.ex. ta fram de senaste tio-tolv årens guldäggsböcker. Det gjorde jag. Och jag inser att här har vi en ”som skriver så man vill läsa, men inte mer än
nödvändigt eftersom bra idéer är ännu större”. Med det önskas Anna Qvennerstedt välkommen att ta plats i Platina Akademin.