Kavli är ett av Nordens stora livsmedelsföretag. Välkända för mjukost på tub, majonnäs och hamburgerdressing. Men den höga kännedomen till trots är det få som vet att Kavli har skänkt hela, alltså 100%, av sitt årliga överskott till välgörande ändamål i över 60 år. Strax under 1,2 miljarder(!) kronor har delats ut till organisationer som BRIS, Mind, Städa Sverige och Sveriges Stadsmissioner för att nämna några.
Kavli har aldrig tidigare gjort en stor sak av sitt välgörenhetsengagemang, så när ett nytt koncept skulle tas fram var uppdraget att centrera det runt Kavlis syfte. Resultatet blev “Gör världen mjukare” – en blinkning till Kavlis utbud av mjuka produkter, och till alla sätt som Kavli gör världen mjukare på med den årliga utdelningen.
En vill sälja, men inte vara krängig. Prata om något seriöst, men utan att det blir tradigt. En vill beröra folk, på djupet. Förändra, bidra till något större! Vara PK, fast bara exakt så där lagom PK-ig. Och så klart rolig, men gud förbjude att det blir glättigt.
Att göra bra reklam är en konst och ofta en hårfin balansgång. Få klarar den. Eller kan man göra som årets Guldskriftsvinnare och strunta i allt sånt och stötta välgörande ändamål samtidigt som man kränger räkost på tub.
Grattis Kavli – ”Gör världen mjukare”