Motivering:
“Årets mottagare av Platinaägget har ett namn svårt att stava och ett yrkesregister omöjligt att omfamna.
Han förstorar vårt yrke som reklamkreatör och vidgar betydelsen av vad vi alla kan uträtta med kommunikation.
Redan 20 år tillbaka i tiden flyttade han reklambranschens kreativitet långt utanför banners och TV-spottar.
Årets pristagare injicerar istället varumärket direkt i grejerna som ska säljas, i uppdragsgivarens jeans, TV-spel, trummaskiner och synthar, TV-vinjetter, högtalare som kan köpas på MoMA, en märklig kamera för IKEA som heter Knäppa och 22 dockor som sjunger för Absolut Vodka.
Med årets platinavinnare får produkten en egen röst, som talar direkt med konsumenten och blir på så vis den bästa reklamen.
Självklart gör han reklam också, även den nydanande och säregen, som Iprenmannen, Norrlands Guld, Lotto, SJ, IKEA, H&M och Försvarsmakten.
Han är en sann multikreatör, Art Director, filmregissör, ingenjör, uppfinnare och formgivare.
Och från och med denna minut – pristagare av Platinaägget.
Grattis, Jesper Kouthoofd!”