Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Tove Eriksen Hillblom & Olle Langseth

Juryns motivering:
Så här går det när några som är mycket roliga och förbannat bra på att skriva får agera fritt inom ramen för en annons. Eller fyra annonser,
som trots att de säljer hamburgare är betydligt mer läsvärda än sin redaktionella omgivning. Hatten av för Olle Langseth och Tove Eriksen-Hillblom på DDB.
Grattis och välkomna till Guldskriftsakademien!

Bidragsbeskrivning:
Studenter är en viktig målgrupp för McDonald´s och vårt uppdrag var att ta fram ett koncept som kunde användas lokalt av restauranger i universitetsstäder.
Vi ville visa att McDonald´s fattar hur det är att vara student. Utifrån detta tog vi fram Studielånsmenyn som på riktigt anpassar sig till studenters ekonomi. Den kostade som mest den 25e när studielånet precis kommit, för att därefter falla i pris veckovis och nå botten den 24e. Som mest kostade menyn 70 kr och som minst 49 kr.
Även kampanjen är indelad efter varje vecka i månaden. Där beskrivs det ekonomiska läge som råder i studenternas plånböcker just den veckan – från att man har spenderbyxorna på till att man rotar efter mynt i kompisars soffor.