Guldägget bedömer i Sverige producerade bidrag inom kommunikationsområdet i 16 kategorier: Aktivering, Annonsering, Audio, Effekt, Förpackningsdesign, Grafisk Form, Hantverk, Identitetsdesign, Ideellt, Integrerat, Innovation, Kortare filmer, Längre filmer, Omställning, PR, och Utomhus.
Utmärkelserna Guldägg, Silverägg och Diplom delas ut till både uppdragsgivare och byrå.
Kategorin Aktivering innefattar bidrag som levandegör varumärken, där mötet med konsumenten står i centrum. Här belönas kommunikation som på ett tydligt, relevant och kreativt sätt aktiverar en definierad målgrupp genom upplevelser eller interaktion. Det kan vara fysiskt eller digitalt, interaktiva installationer, event, applikationer, sociala plattformar, webbplatser, banners, mobila lösningar samt rörligt material anpassat för digitala kanaler.
Här ber vi dig motivera varför ditt bidrag är relevant för bedömning i just denna kategori.
Kategorin Annonsering innefattar kommunikationslösningar som utnyttjar kraften och möjligheten i tryckta eller digitala tidningar. Annonser kan skickas in som enstaka alster eller kampanjserier. Juryn kan välja att separera kampanjserier om detta stärker alstrets potential.
Kategorin Audio innefattar publikt framförda ljuddrivna idéer, där det kommersiella innehållet belönas, inte det redaktionella. Alstret kan vara framfört i radio, digitala format, podd eller liknande.
Kategorin Effekt innefattar bidrag där den mätbara effekten har en tydlig koppling till det kreativa hantverket. Bidraget behöver påvisa hur strategin tillsammans med kreativitet har genererat positiva resultat för kunden och varumärket. Det kan bestå utav konkreta affärseffekter men också attityd- och/eller beteendeeffekter som har spelat en avgörande roll för varumärkets utveckling.
För att ett bidrag ska kunna tävla i kategori Effekt krävs det att de enheter som lämnas in måste ha varit nominerade i någon av Guldäggets övriga kategorier, någon gång under de senaste tre (3) åren.
Kategorin Förpackningsdesign innefattar bidrag som på ett tydligt, relevant och kreativt sätt gestaltar varumärken i form av fysiska förpackningar av produkter eller tjänster.
Bidrag som är med och tävlar i denna kategorin skall ha publicerats/lanserats eller genomgått betydande förändringar under de senaste tre (3) åren, med bevis på att delar av bidraget har publicerats/lanserats under 2025. Förutsatt att bidraget inte blivit belönat med minst diplom i tidigare Guldäggstävling.
Kategorin Grafisk Form hyllar bidrag där det grafiska hantverket står i centrum och utförts med stor fingertoppskänsla. Här belönas arbeten som är både kreativa och mycket väl genomförda. Exempel på bidrag är bokdesign, typsnitt, illustrationer, 3D, animation, digital design och logotyper.
Bidrag som är med och tävlar i denna kategorin skall ha publicerats/lanserats eller genomgått betydande förändringar under de senaste tre (3) åren, med bevis på att delar av bidraget har publicerats/lanserats under 2025. Förutsatt att bidraget inte blivit belönat med minst diplom i tidigare Guldäggstävling.
Kategorin Hantverk innefattar bidrag där nivån på det kreativa hantverket på ett tydligt sätt lyfter och stärker bidraget. Här handlar det inte främst om idén, utan om finish, tonträff och kärlek till detaljerna.
(OBS! I denna kategori kan även bidragslämnare som inte haft direktkontakt med slutkund tävla.)
Kategorin Identitetsdesign innefattar helhetslösningar som bygger på en tydlig, relevant och kreativ grundidé med stark strategisk förankring. Bidraget ska visa hur identiteten genomsyrar varumärkets alla fysiska och digitala kontaktytor.
Bidrag som är med och tävlar i denna kategorin skall ha publicerats/lanserats eller genomgått betydande förändringar under de senaste tre (3) åren, med bevis på att delar av bidraget har publicerats/lanserats under 2025. Förutsatt att bidraget inte blivit belönat med minst diplom i tidigare Guldäggstävling.
Här tävlar ideella organisationer och föreningar med kommunikation som har till syfte att driva opinion, insamling eller på annat sätt generera intäkter. Oavsett om detta sker på egen hand eller i samarbete med ett kommersiellt varumärke. Samt oavsett vem som skickar in bidraget.
Kategorin Innovation innefattar bidrag som utvecklar och/eller introducerar ett helt nytt sätt att kommunicera kring ett varumärke. Det kan innefatta en medialösning, produkt, tjänst eller annan form av affärslösning. Bidrag som på olika sätt har utforskat och utmanat nya möjligheter för ett varumärke genom kreativitet.
Här ber vi dig motivera varför ditt bidrag är relevant för bedömning i just denna kategori.
Kategorin Integrerat innefattar kommunikativa alster med förmågan att integrera en och samma kampanj genom olika kanaler. Där varje del av kampanjen utnyttjar kanalens unika fördelar på ett relevant, kreativt och sammanhållet sätt, samtidigt som de tillsammans stärker varandra på en helhetsnivå. Kampanjen som skickas in bedöms som en helhet.
Kategorin Kortare filmer innefattar filmer och rörligt material som är maximalt 30 sekunder långa. Filmer som har publicerats på TV, bio, webb, eller digitala plattformar. Avsändaren måste vara tydligt kommunicerad i alstret, oavsett om uppdragsgivaren har betalat för utrymmet eller inte.
Kategorin Längre filmer innefattar filmer och rörligt material som är minst 31 sekunder långa. Filmer som har publicerats på TV, bio, webb, eller digitala plattformar. Avsändaren måste vara tydligt kommunicerad i alstret, oavsett om uppdragsgivaren har betalat för utrymmet eller inte.
Kategorin Omställning premierar kreativitet som bidrar till en positiv påverkan på människor och miljö, och som påskyndar omställningen till ett mer hållbart samhälle. Den välkomnar bidrag från kommersiella aktörer som, utifrån sina relevanta och väsentliga hållbarhetsområden, har tagit konkreta steg för att lösa våra gemensamma klimat-, miljö- och samhällsutmaningar.
Kategorin PR innefattar bidrag som har dragit nytta av förtjänade kanaler på ett kreativt och relevant sätt för att stärka relationerna mellan ett varumärke och dess kunder. Inskicket måste kompletteras med en tydlig motivering på vilket sätt bidraget är relevant för bedömning i just denna kategori.
Kategorin Utomhus innefattar kommunikationslösningar för varumärken som utnyttjar och utmanar kraften och möjligheten i utomhusenheter. Det kan handla om traditionella stortavlor, trafikreklam och andra köpta utomhusmedier, men även digitala skärmar, interaktiva ytor, uppkopplade installationer och annan teknikdriven utomhuskommunikation. Bidrag kan lämnas in som enstaka alster eller kampanjserier, och juryn kan välja att separera kampanjserier om det stärker alstrets potential.
OBS! Beskrivningarna ovan ska ge en vägledning om vad som kan skickas in till respektive kategori och vad som där belönas. Ett bidrag kan skickas in till flera kategorier.
Vid frågor kontakta Guldäggskansliet på info@guldagget.se