A hair-raising message

Kategori: PR
År: 2015
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Barncancerfonden
Byrå: Garbergs

Bidragsbeskrivning:
Med 0 kr i mediabudget behövde vi en tydlig strategi. Inledningsvis arbetade vi enbart med internationell pressbearbetning. Genom att bli omskrivna i utländsk press var vår teori att svenska medier skulle följa efter. Således gavs filmen en engelsk titel och undertext. Det gav effekt – Aftonbladet, Expressen, Metro och fler svenska medier uppmärksammade kampanjen. Sedan oktober har filmen haft över 7,9 miljoner visningar. Efter sju dagar hade den setts i 217 länder och blivit det mest sedda klippet på svenska Youtube. Hundratals medier har rapporterat om den, bland annat The Guardian, Vanity Fair, Huffington Post och The Independent. Det estimerade PR-värdet för kampanjen är 3,5 miljoner euro. Men viktigast, donationerna ökade med 900 %. Efter hundratals förfrågningar om den specialskrivna musiken, har vi nu släppt ”Linn’s theme” i fullängdsversion på Spotify. Varje gång låten spelas skänks pengarna oavkortat till Barncancerfonden.


Arbetsgrupp

Art Director
Sebastian Smedberg

Copywriter
Sedir Ajeenah

Produktionsledare
Ida Tenggren

PR assistant
William Löthman

Digital Creative
Michael Ring

Creative Director
Petter Ödeen

Uppdragsgivare
Anne Bergsten, Linus Almqvist

Fotograf
Daniel Griffel

Produktionsbolag
Adamsky

Tack till:
Linn med familj, STOPP & Clear Channel

Postproduktion
TheLine


Andra vinnare i kategorin