ABSOLUT CRAFT – BARTENDER'S COLLECTION
År: 2013 Valör: Diplom Uppdragsgivare: The Absolut Company
AV BARTENDERS - FÖR BARTENDERS.
ABSOLUT har alltid haft en nära relation med den professionella bartendervärlden. ABSOLUT CRAFT är ett samarbete mellan ABSOLUT och den legendariske bartendern och mixologen Nick Strangeway som skapat en infuserad vodka på färska ingredienser. Konceptet är skräddarsytt för att möta kraven från världens stjärnbartenders. Den första serien innehåller smakerna Bitter Cherry, Smokey Tea och Herbaceous Lemon.
Den ursprungliga ABSOLUT flaskan inspirerades av antika medicinflaskor. Detta är ett tema som utvecklats vidare i ABSOLUT CRAFT genom att tinta den ikoniska flaskan silvergrå – ett vanligt sätt att skydda innehållet bland 1600-talets apotekare som fungerar även för ABSOLUT CRAFT idag. Den sofistikerade grafiken understryker hantverket som ligger bakom produkten. Den klassiska medaljongen med L.O. Smith, ABSOLUTs grundare, har fått lämna plats till förmån för en symbol för alkemisk destillering, som varit en gemensam ledstjärna i det kreativa arbetet.
Arbetsgrupp
Creative Director
Thomas Schaad (No Picnic), Henrik Billqvist (TBU)
Kundansvarig
Jonas Andersson (TBU), Alfred Alfred (No Picnic)
Original Artwork
Produktionsdesign
Produktionsledare
Britt-Marie Möller (TBU)
Projektledare
Jonas Westius (No Picnic), Felicia Leksell (TBU)
Uppdragsgivare
Anna Kamjou, Global Director Design Strategy, Miranda Dickson, Senior Manager Global On Premise Strategy, Caroline Mörnås, Global Manager Design Strategy, Magnus Bidestam, Global Director Trade Marketing
Visualizer/Produktionsdesigner
Stefan Wennerström (No Picnic)
Övrigt
Industrial Designer: Urban Ahlgren (No Picnic)
Följ Guldägget