Absolut flavored portfolio re-design
År: 2014 Valör: Diplom Uppdragsgivare: The Absolut Company Byrå: The Brand Union
En djärv och artistisk
re-design av det smaksatta sortimentet.
”Det här projektet är den största re-design som vi någonsin har genomfört”säger Anna Kamjou, designansvarig på Absolut. Målet är att ge Absoluts kunder en design som de aldrig har upplevt tidigare. Designen visualiserar smakernas olika energi och hyllar att varje Absolut smak är extraordinär.
För att lyckas med detta bröt vi helt med kategorin som oftast avbildar frukter. Vi såg inte på ingredienserna som objekt utan fördjupade oss istället i myter och symboler knutna till smaken. En druva är inte en druva utan en symbol för sofistikation. Essensen av detta gestaltades sedan genom ett förhållningsätt inspirerat av Absoluts konstarv. Varje tolkning fick ett artistiskt liv. Vi stängde av datorerna och utmanade oss själva genom att anta en konsthantverksmässig approach. Varje flaska designades för hand för att fånga den rätta energin, för att därefter produceras på ett tekniskt avancerat sätt av ett
glasbruk för att säljas på en global marknad.
Arbetsgrupp
Art Director
Patrik Gebhardt, Jesper Klarin
Ateljéassistent
Björn Norrlander, Carl Åhlenius
Creative Director
Mattias Lindstedt
Designer
Dag Forsberg
Fotograf
Erik Undéhn, Agent Sylvie
Kundansvarig
Jonas Andersson
Original Artwork
Produktionsdesign, Destrito
Produktionsledare
Frida Frisén, Camilla Sand
Projektledare
Ted Carlström, Simon Kamras
Uppdragsgivare
Magnus Hammarskjöld, Global Manager Marketing, Caroline Mörnås, Global Manager Design Strategy
Följ Guldägget