Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Absolut Unique

Hur skapa en global konversation under en försäljningsperiod då varenda konkurrent anstränger sig till det yttersta för att synas?

Vi tog fasta i insikten om människors behov av att vara unika och skapade ABSOLUT UNIQUE, en massproducerad begränsad upplaga om nästan fyra miljoner numrerade flaskor där ingen är den andra lik.

Alla älskade idén, utmaningen låg i genomförandet. Färgkanoner och andra trycktekniker programmerades för en noggrant orkestrerad slumpmässighet till designprocessen. Resultatet blev fyra miljoner färgsprakande små konstverk, och en fantastisk PR-berättelse. PR-värdet byggdes in i själva produkten, och processen bakom var lika fascinerande som flaskorna.

Dokumentationen av processen portionerades ut till globala och sociala medier. Inom 24h var ABSOLUT UNIQUE det mest engagerande Absolutinitiativet någonsin på Facebook. Twitter exploderade och efter välplanerad spridning i globala nyckelmedier spreds kampanjen bortom all kontroll – med 97 % positiva omdömen.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Björn Lundevall, Fredrik Lindquist
  • Copywriter
    Tove Nordström
  • Creative Director
    Mårten Knutsson, John Lagerqvist
  • Kundansvarig
    Cecilia Steenberg, Jonas Sevenius
  • Planner
    David Becker
  • PR-konsult
    Jeanette Francke
  • Projektledare
    Anette Karlberg, Anna Andrén